Livsmedel
Växtbaserade livsmedel klimatmärks – branschen uppmanas följa efter
Publicerad: 13 augusti 2020, 09:18
Foto: Upfield/Flora
Varumärken som Flora och Becel ska nu klimatmärkas.
Livsmedelsbolaget Upfield inför en klimatmärkning på förpackningar från varumärken som Flora, Becel och Pro Active. Klimatmärkningen påbörjas de kommande månaderna och till slutet av 2021 ska runt 100 miljoner av företagets paket vara klimatmärkta. Målet är att hjälpa konsumenterna att fatta välgrundade beslut om klimatpåverkan av de livsmedel de väljer.
”Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu”, säger Jeanette Fielding, talesperson på Upfield, i en kommentar.
I början av sommaren meddelade Coop att de ska införa hållbarhetsdeklarationer på sina förpackningar och klimatmärkning av livsmedel har efterfrågats av såväl näringslivet som politiker och konsumenter. Även andra livsmedelsproducenter har infört klimatmärkningar. Klimatmärkningarna har samtidigt kritiserats för att vara missvisande och svåra att jämföra.
Upfield uppger att de låtit det schweiziska hållbarhetsrådgivningsorganet Quantis bedöma klimatpåverkan av hela kretsloppet på Upfields produkter. Resultaten publicerades i en peer-granskad studie i International Journal of Life Cycle Assessment och pekar på att företagets växtbaserade margariner i genomsnitt har 70 procent mindre klimatavtryck, använder hälften av mängden vatten och upptar två tredjedela mindre mark än mejerismör.