Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Miljöpolitik

Sverige ska motverka detaljreglering av hållbart skogsbruk på EU-nivå

Publicerad: 15 mars 2022, 10:22

Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll (S) ska på ministerrådsmöte på torsdag träffa sina kolleger i EU.

Foto: Lars Schröder/TT

På torsdag är det rådsmöte där EU:s miljöministrar ska diskutera EU-kommissionens olika lagstiftningspaket, bland annat avskogning och utsläppshandel för vägtransporter och byggnader.


Ämnen i artikeln:

Eu-kommissionenVäxthusgaserSkogsbrukSkogUtsläppshandelSverigeUtsläpp

På torsdag möts EU:s miljöministrar för rådsmöte. De två största punkterna på dagordningen är EU-kommissionens avskogningsförslag, som rör reglering av importvaror förknippade med risk för avskogning, och fyra klimatdelar ur Fit for 55-paketet, som syftar till att minska nettoutsläppet av växthusgaser med 55 procent till år 2030.

Sveriges ståndpunkt är att den globala avskogningen är det centrala problemet och att detaljreglering av hållbart skogsbruk på EU-nivå ska undvikas. Till exempel ska regeringen jobba för att omformulera eller få bort definitionerna av ”utarmning av skogar” och ”hållbara avverkningsförfaranden”.

När det gäller klimatdelarna i Fit for 55-paketet anser Sverige att det är riktigt att införa ett utsläppshandelssystem för vägtransporter och byggnader. I EU-kommissionens förslag ska systemet bekosta en social klimatfond som ska stödja privatpersoners klimatinvesteringar. En sådan ”skarp öronmärkning” vill Sverige inte se. Sverige menar att det redan finns pengar för klimatomställning och att en sådan fond är överflödig.

Sverige är fortsatt kritisk till ändringsförslag i LULUCF-förordningen, där Sverige föreslås få ett större åtagande för att kompensera lägre åtaganden i andra länder. Sverige vill också se relativa mål i stället för absoluta och att nya förslag måste lira ihop med ”ett hållbart aktivt skogsbruk”.

EU:s mål om nollutsläpp i nya lätta fordon bör tidigareläggas till år 2030, enligt Sverige, förutsatt att det finns en utbyggd laddinfrastruktur i hela EU.

Läs den kommenterade dagordningen

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.