Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Miljöpolitik

Ungas känga mot politikerna – besvikna på agerandet i miljö- och klimatfrågan

Publicerad: 24 februari 2022, 10:21

Unga vill leva hållbart. Men tycker för mycket ansvar läggs på dem som individer och att politikerna inte tar ansvar.

Foto: Jessica Gow/TT

För unga i Sverige är det viktigt att leva hållbart, men de är besvikna på hur politiker agerar i miljö- och klimatfrågan, visar undersökningen Framtidens hållbaraste varumärken.


Ämnen i artikeln:

PolitikMiljöpolitikKlimatpolitik

Miljö- och klimat är fortsatt en av de viktigaste samhällsfrågorna för unga i Sverige, enligt undersökningen som kommunikationsbyrån Jung Relations och analysföretaget Ungdomsbarometern står bakom. Samtidigt uppger 70 procent av deltagarna att de är besvikna på hur politiker agerar i miljö- och klimatfrågan. 

”Vi har fått nog av politikernas skygglappar och sandlådefasoner präglade av långdragna debatter där man efter noga övervägande tar ett steg framåt för att sedan ta två steg tillbaka”, säger av 21-årig kvinna som deltagit i undersökningen.

Drygt 60 procent av de tillfrågade anser att svenska politiker lägger alldeles för stort ansvar på dem som individer att lösa klimatkrisen och 47 procent svarar att de inte tror att deras ansträngningar för att leva mer hållbart har någon verklig effekt. 

Nästan hälften, 45 procent, av deltagarna i undersökningar tycker att det är för mycket kommunikation med hållbarhetsbudskap i dag och 59 procent upplever att den sällan känns riktad till dem. 

Bland unga är miljövänliga produkter, förpackningar och tillverkningsprocesser de mest prioriterade hållbarhetsfrågorna, enligt undersökningen. Även frågan om schysta villkor för arbetare i alla led och länder är med på topplistan. 

Deltagarna i undersökningen tillskriver också transport- och fordonssektorn det största ansvaret för att skapa ett mer hållbart samhälle. Tätt bakom återfinns bensin- och drivmedelsbranschen, elbolag, producenter av livsmedel samt kläder och skor. 

Totalt deltog 1 553 personer mellan 18 och 35 år i undersökningen som utgjordes av en digital enkät. Undersökningen genomfördes under perioden 16-27 januari 2022. 

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.