Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

12 bränslealternativ som kan förändra allt

Publicerad: 12 November 2009, 12:06

Mindre kolvätebränslen i transportsektorn. Här är listan på alternativ som snabbt kan rita om kartan.


Ämnen i artikeln:

Plug-in-hybrid

Med oro för oljebrist, striktrare regler och omfattande utveckling på teknikområdet står transportsektorn för mycket omfattande förändringar. Det hävdar teknikkonsultbolaget Accenture i en rapport där tolv bränsleteknikspår pekas ut som de sannolika tronföljarna till det fossila bränslet. En eller fler, men sannolikt inte alla av dessa teknologier som just nu utvecklas, kan förändra sektorn som står för hälften av världens förbrukning av kolvätebränslen som bensin och diesel samt för 30 procent av de globala växthusgasutsläppen, menar Accenture.

För att effekterna av en bränsleteknologi ska betrakats som omfattande menar konsultföretaget att den dels ska reducera behovet av kolvätebaserade bränslen med mer än 20 procent. Den ska dessutom vara tillgänglig för marknaden ur ett affärsperspektiv. Med det menar Accenture att bränsleslaget ska vara kommersiellt tillgängligt inom fem år och kunna konkurrera med ett oljepris på mellan 45 och 90 dollar per fat.

Tolv olika teknologier pekas ut som kandidater men inte bara tekniken i sig avgör vilken eller vilka som kommer att lyckas. Politiska beslut kommer även att ha en stor betydelse för utvecklingen. Dessutom kommer stora regionala skillnader att förekomma.

”Även om de flesta teknologier kommer att vara allmänt tillgängliga kommer lokala villkor att avgöra viktningen med Brasilien som fokuserar på sockerrörsbaserade bränslen, Sydkorea och Japan på elektricitet och Kina samt USA på samtliga alternativ”, skriver Accenture i rapporten och ger samtidigt bränsleutvecklande forskare och ingenjörer två råd:

– Behålla tätpositionerna – inte bara för teknikens egen skull utan även för att det kan påverka myndigheter och regelverk.

– Samarbeta över sektorerna som fordonsindustrin och batteritillverkare gör i dag kring plug-in-hybrider och infrastruktur för sådana bilar.

De tolv teknikspåren med vinnarpotential har delats upp i kategorierna evolutionära, revolutionära och "spelförändrare".

”Evolutionära”:

– Nästa generations förbränningsmotor. Ett område med stor utvecklingspotential och samma mål som elektrifieringen av transporter – att sänka utsläpp och öka energisäkerheten.

– Nästa generations agrikultur. Med framsteg inom genförändrade grödor, sänkt vattenförbrukning och minskade utsläpp av växthusgaser kan jordbruksprodukter bli betydande. En utmaning är kostnader för förbehandling och enzymer av grödor men alla processer kommer att förbättras menar Accenture.

– Avfall-till-bränsle. Ett område i vardande där mycket arbete fortfarande sker i labb och vid små pilotanläggningar och där de statliga bidragen är små. Med mer storskaliga lösningar angrips dessutom sopberget.

– Marina skrubbers. Att rena rökgser med skrubbers ger raffinaderier möjlighet att slippa investeringar för att bättre rena olja från exempelvis svaveldioxid. Kampen pågår för närvarande mellan företag som baserar skrubbning med söt- alternativt havsvatten.

”Revolutionära”

– Syntetisk biologi. Om ekonomin i dieselutvinning från sockerrör kan närma sig motsvarande etanolutvinning finns signifikant bränslepotential. Två företag, Amyris och LS9, planerar kommersiell produktionsstart 2013.

– Butanol. Butanolbränslen har ett energiinnehåll snarlikt det för bensin och dess egenskaper gör det möjligt att använda befintlig infrastruktur. Bränslet kan dessutom blandas med bensin i högre grad än etanol. De ekonomiska förutsättningarna är emellertid mer oprövade för butanol, menar Accenture.

– Bioråolja. (jmfr crude oil – råolja och bio-crude). Bioråolja kan raffineras i befintliga anläggningar och har därför potential. Accenture förvånas över att det finns så få företag och tekniker på området jämfört med övriga bränslen i rapporten. Det finns frågetecken kring tekniken men med rätt investeringar förmodas potentialen vara stor.

– Alger. En fragmenterad bransch med många aktörer och tekniker men även tekniska problem att lösa. Företag med planer på kommersiell framställning inom fem år finns.

– Bio-Jet. Grönt flygbränsle. Ett bränsle med stor potential då det är ett av få som kan hjälpa flyget att sänka utsläppen. Många av de tekniska utmaningarna vid framställning är dessutom redan lösta. Frågetecken finns kring rårvarutillgång, exempelvis alger, och konkurrens från de vägbundna transporterna om bränsleframställningen.

”Spelförändrare”

– Plug-in-hybrider. Biltypen har fått allt större uppmärksamhet från både politiskt och industriellt håll. Batteriteknik och tillgänglighet på bilar är parametrar som behöver lösas för ett avgörande genombrott som förändrar transportindustrin i grunden.

– Kontrollerad laddning, controlled charging. Intelligens i elnät och hos förbrukare ger konsumenterna möjlighet att ladda elbilar när det är som billigast. Infrastruktur i form av laddstolpar växer fram. Tillväxten är dock beroende av tillgången för plug-in-hybrider och politiska incitament.

– V2G. I ett vehicle-to-grid-system laddas elfordon via kraftnätet och de kan även leverera elektricitet tillbaka till nätet. Metoden jämnar bland annat ut nätbelastningen och gör det dessutom möjligt för elbilsägare att bli kraftleverantörer. Demonstrationsprojekt existerar med varierande fokus, däribland fordonets kommunikation med kraftnätet. Projekten befinner sig i ett tidigt stadium men bedöms som löftesrika. Avgörande är tillgången på elbilar, industriella samarbeten och utbildning av konsumenter. Hur satsningarna görs i dag kommer att påverka framgången för v2g, menar Accenture.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Plug-in-hybrid

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.