Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

4,7 miljoner laddstationer för elbilar 2015

Publicerad: 28 Maj 2010, 10:37

Tunga aktörer ger sig in på marknaden. Det banar väg för en konkurrenskraftig marknad redan i slutet av nästa år.


Ämnen i artikeln:

ElbilarMotor

När allt fler biltillverkare satsar på eldrivna fordon så förväntas också antalet laddningsstationer att öka. Enligt en färsk undersökning av Pike Research så kommer det inom fem år att finnas över 4,7 miljoner laddningsstationer för elfordon i världen.

Inom samma period förväntas 3,1 miljoner elbilar (både hybrider och renodlade elbilar) att säljas, vilket driver på utbyggnaden av en fungerande infrastruktur.
– 2000-talets succé med hybridbilar gav förarna en smak för eldrivna fordon, och nu är världens regeringar mycket fokuserade på att utveckla den infrastruktur för laddning som behövs för att klara av ett större antal elbilar, sa John Gartner från Pike Research i ett uttalande till CNET News.

Tidigare har branschen mest bestått av små och nischade företag, men nu satsar även tunga teknikaktörer som GE, Panasonic, Samsung och Siemens på att utveckla och tillverka utrustning för elbilsladdning. Enligt undersökningen kommer denna expansion att bana väg för en välfylld och konkurrenskraftig marknad redan i slutet av nästa år.

Inledningsvis kommer förmodligen de flesta laddningsstationer att vara statligt finansierade. Kommersiella stationer, framförallt i USA, kommer troligtvis att försöka hålla nere priserna, på grund av tillgången till billiga eller gratis laddningsstationer i hem och på offentliga platser. Som ett resultat av detta kommer detaljhandeln att inrätta kommersiella stationer främst som ett marknadsföringsverktyg, enligt studien.

Tomas Tirén

Ämnen i artikeln:

ElbilarMotor

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.