Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Accenture: Väck med batterikostnaden – då lyfter elbilen

Publicerad: 21 Februari 2011, 08:05

Flera faktorer hindrar elbilarna från att blomstra. Att skilja kostnaden för batteriet från bilköpet kan ge ett avgörande lyft, enligt analysföretaget Accenture.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikAccentureElbilarMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Det krävs stora förändringar för att elbilsmarknaden ska ta fart. Det gäller affärsmodellerna, det gäller kostnaderna för laddinfrastraktur och det gäller kraftnätet, enligt rapporten Changing the Game: Plug-in Electrical Vehicle Pilots från Accenture.

Analysföretaget har studerat ett antal pilotprojekt världen över och identifierat en rad områden som står inför förändringar, nödvändiga för att elbilarna på allvar ska spela en roll:

– Laddinfrastrukturen. Höga investeringskostnader leder till höga laddpriser vilket leder till att konsumenterna istället väljer att ladda sina elbilar vid hemmet. Kostnaderna varierar kraftigt då både enklare laddstationer och mer avancerade med kapacitet för snabbladdning förekommer.

– Ojämn nätbelastning. Konsumenternas ojämna laddbeteende begränsar möjligheterna att kontrollera effekterna på elnätet. Elbilar möter typiska stadsbilisters behov vilka inte laddar sina bilar varje dag.

– Skalbarhet. Olika teknologier för elektrifiering fungerar isolerat. Men det finns för få elbilspiloter för att egentligen veta att teknologierna och integrationen verkligen fungerar. Hur elnätet påverkas kommer därför att behöva studeras noggrannt även i fortsättningen.

– Plugin-hybridbilar har långtgående efffekter på affärsmodellerna eftersom att de kräver förändringar i konsumentbeteendet och för att de kan öka pressen på elnätet. Det är avgörande att förbättra kundförståelsen och att förändra beteenden genom att skapa kreativa incitament för att tjänsteleverantörerna ska kunna hantera inverkan på elnätet, säger Melissan Stark på Accenture, i en kommentar till rapporten.

Ett förslag på lösning av problemen med laddinfrastrukturen är privata aktörer som erbjuder bland annat premium-taxor för laddning och batteribyten som lindrar effekterna på elnätet. Ett annat är tjänsteleverantörer som erbjuder långtidskontrakt på batterier och batteribyten som en metod att lyfta bort den höga batterikostnaden från själva bilköpet. Exempel på modeller är prenumerationsförfaranden där konsumenterna betalar för körsträcka snarare än för förbrukad el.

Rådet att påverka batteripriserna går igen i tipsen till biltillverkarna. Direktförsäljning av bilar testas av några tillverkare men med mindre än att statliga rabatter erbjuds har få råd med de höga priserna. Leasingavtal som sprider kostnaderna över längre tid rekommenderas samtidigt som modeller utvecklas som låter tillverkarna ingå tjänsteavtal med kunderna.

Accentures slutsats är att konsumenterna är den viktigaste faktorn när det gäller att hitta framgångsrika affärsmodeller. Kraven kommer att vara desamma över hela världen men modellerna kommer att utvecklas på olika sätt av olika aktörer. Teknikstandardisering är avgörande för att olika tjänsteleverantörer ska lyckas tillfredsställa kundernas krav, menar Accenture.

Läs mer i rapporten på Accentures webbplats.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.