Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Analys: Därför passar elbilar på landsbygden

Publicerad: 8 Oktober 2020, 12:42

Mattias Goldmann, Sweco, analyserar de senaste försäljningssiffrorna för elbilar och laddhybrider.

Foto: Sweco

Försäljningsutvecklingen för elbilar är inte längre en storstadsangelägenhet, nu efterfrågas de i hela landet. Swecos hållbarhetschef Mattias Goldmann ger här sin förklaring – och blickar framåt.


Andelen rena elbilar i nybilsförsäljningen januari-september är högst i Jämtland med 10,8 procent, före Gotland, 10,3 procent och Kronoberg 9.1 procent, medan Stockholms län ligger just under rikssnittet på 7,2 procent. För laddhybrider är situationen en helt annan, med Stockholm på 29,4 procent skyhögt över tvåan Skåne, 16,7 procent och trean Uppsala län med 16 procent.

Elbilen passar nu landsbygden. Begränsad räckvidd och högt pris har hämmat elbilens genomslag på landsbygden, men nu finns rimligt prissatta elbilar med räckvidd på 30-45 mil. Då passar elbilen i glesbygd, där de längre körsträckorna gör den låga milkostnaden intressant. Tillsammans med bonusen på 60 000 och en malus på det dieseldrivna jämförelseobjektet på uppemot 20 000, gör det snabbt elbilen lönsam. Dessutom bor många i eget hus och kan ladda ”full tank” varje natt, medan närmaste mack kan vara flera mil bort.

Laddhybriden passar storstadsregioner. Med 40 procent reducerat förmånsvärde är laddhybriden mycket lönsam som förmånsbil, vilket dominerar bilinnehavet i storstadsregionerna. Här bor många i flerfamiljshus utan laddmöjligheter vilket gör laddhybriden till ett tryggare val. Laddhybridens räckvidd på el är nu så lång att många klarar sitt vardagsresande enbart med att ladda bilen på jobbet, där det dessutom ofta är gratis.

Regionalt arbete påverkar. Att Jämtland har högst andel rena elbilar beror till del på ett långsiktigt, aktivt arbete från bland annat Östersunds kommun och Jämtkraft. Sveriges första fungerande snabbladdare sattes upp här, Green Highway var Sveriges första längre vägsträcka med utbyggd laddinfrastruktur och kommuner använde tidigt själva elbilar vilket skapade en lokal marknad. Närheten till Norge, som kommit längre i omställningen har ökat synligheten för elbilar och tryggat avsättningen för begagnade elbilar; den kritiserade exporten är ur detta perspektiv en fördel. Att det gör skillnad syns vid en jämförelse med grannlänet Västernorrland vars 4,5 procent rena elbilar i nybilsförsäljningen är näst lägst i Sverige (Blekinge har 3,9 procent).

För laddhybrider är det regionala arbetet underordnat hur vanligt det är att ha förmånsbil, samt var leasade förmånsbilar är skrivna – stora leasingbolag i Solna och Stockholm förklarar en del av överrepresentationen. Närheten till Norge ökar inte laddhybridsandelen eftersom de är marginella på den norska marknaden.

Förändringar på gång. Budgetpropositionen innebär ändrade spelregler framför allt för laddhybriderna. Det sänkta förmånsvärdet tas bort vid årsskiftet, men elbilen gynnas fortsatt eftersom värdet blir som för jämförbar fossildriven bil; en nedsättning med över 200 000 kronor för vissa modeller. Merkostnaden för en laddhybrid är mycket mindre och den gynnas alltså inte lika mycket. Eftersom en så stor andel laddhybrider är just förmånsbilar, påverkas de extra mycket av att det generella förmånsvärdet höjs med 25 procent från den 1 juli 2021.

Rena elbilar gynnas också av att bonus malus från årsskiftet justeras, så att de får 70 000 kronor; 10 000 kronor mer än nu. Många laddhybrider blir däremot helt utan bonus, eftersom taket sänks från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer.

Sammantaget är det fördel för den rena elbilen och trolig fortsatt ledning i omställningen för glesbygdsregionerna.

Mattias Goldmann
hållbarhetschef Sweco

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.