Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Analys: Nyvaknat intresse för cykling i Chile

Publicerad: 20 Februari 2020, 12:21


Konferensen Ekotransport fortsätter traditionen med att lyfta fram ett land och dessa ansträngningar att ställa om till hållbar mobilitet. Den här gången har Ekotransports medarbetare besökt Chile, ett vidsträckt land som har all anledning att bygga en transportinfrastruktur oberoende av fossila bränslen. I den andra av tre analyser berättar Anna Lindén från 2030-sekretariatet och Mattias Goldmann från Sweco om Chile som en uppvaknande cykelland.

Efter protesternas början i oktober 2019, har transportmönstret i Santiago förändrats. Tunnelbanan, som var i centrum för konflikten, var under några dagar helt stängd och kom först strax före jul åter upp i två miljoner passagerare om dagen, mot 2,75 miljoner per dag före konflikterna. Biltrafiken minskade kraftigt, och nybilsförsäljningen nådde sin lägsta nivå på nästan tio år. Samtidigt nära nog fördubblades antalet cyklister.

Det kanske är en överdrift att läsa in ett ökat miljöengagemang i de ändrade resmönstren, även om de sociala protesterna också har en tydlig miljödimension.

På 1980- och 90-talet gick Chiles ekonomi mycket bra, och det blev åter självklart för allt fler att skaffa bil, vilket som i alla andra storstäder trängde undan alternativen. Enbart i Santiago, en stad med sju miljoner invånare, finns fyra miljoner bilar. Den då rådande inställningen att ”cyklar är för förlorare” gjorde att allt färre resor gjordes med cykel.

Men mycket tyder på att den inställningen håller på att förändras. Dels började bilköerna växa sig längre runt städerna. På 1990-talet startades också en betydande cykelrörelse i Chile, till en början ledd av Movimiento Furiosos Ciclistas, i översättning ungefär; rasande cyklister.

Med Santiago som utgångspunkt, krävde organisationen fler cykelvägar. Till en början stod politiken emot dessa önskemål, men så småningom etablerades det politiska målet att 800 kilometer cykelväg skulle anläggas enbart i Santiago. 2007 startade den holländska organisationen Interface for Cycling Expertise ett arbete med att förbättra trafikmiljön ytterligare, där bland annat parkeringsplatser för cyklar vid tunnelbanestationer började anläggas.

2018 var Chile ett av få länder i världen där cyklingen ökade med mer än tio procent på ett enda år, tillsammans med Luxemburg, Polen, Tjeckien och Sverige, enligt Eco-Counters och New Cities globala cykelindikator. Sedan dess har cyklingen ökat betydligt snabbare, och på söndagar stänger man även av en del av de stora gatorna för biltrafik, i syfte att erbjuda icke-motorburna färdmedel mer utrymme.

Uppskattningsvis 30 000 cyklister nyttjar denna möjlighet varje söndag. Inspirationen kommer från Bogotá, som en del av stadens program Ciclovia för ökad cykling. Initiativtagarna, från Colombia, tog konceptet till Santiago för att ge människor möjlighet att upptäcka cyklingen och få mer plats på gatorna.

Denna söndagsaktivitet kan också fylla ett annat syfte som lyfts fram i Chile, behovet av utbildning och träning i hur man faktiskt cyklar. Den snabba utvecklingen har nämligen lett till en oroande ökning i antalet cykelolyckor, ofta kopplade till en snabbt en växande lånecykelmarknaden i städerna, där flera aktörer erbjuder lånecyklar med både fasta och flytande system.

Efter att demonstrationerna började i höstas, rapporterar man också från regeringen om en uppskattningsvis fördubbling av cyklingen. Enligt cykelorganisationer är det dock varken någon långsiktig strategi eller egentliga förbättringar som ligger bakom. Av tidigare utlovade 800 km cykelväg Santiago har endast 80 km blivit verklighet.

Sedan år 2018 har Chile också en slags cykellag, ley de convivencia, men den är inte särskilt styrande. Den fick också en olycklig start, eftersom den bland annat slår fast att cyklister måste använda reflexväst vid dåligt väder. Detta skapade sannolikt ett hinder för cykling snarare än ökade säkerheten.

Så varför ökar cyklingen så snabbt i Chile, och vad kan omvärlden lära? Svaret kan förstås inte ligga i nedbrända tunnelbanestationer och vandaliserade bilar, men väl i en stolthet att ta cykeln, en gemenskap mellan cyklister och en oöverträffad framkomlighet.

Anna Lindén
ansvarig för Mobilitetsområdet på 2030-sekretariatet

Mattias Goldmann
hållbarhetschef Sweco

Mer information om konferensen Ekotransport den 22 april
 

Läs vidare –

Starta din prenumeration.

Endast 99 kr första månaden

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
Obegränsad tillgång till alla artiklar på sajten
Daglig omvärldsbevakning i din inkorg
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete

Du har möjlighet att säga upp prenumerationen när du vill under de första 30 dagarna. Därefter övergår den till en 12 månaders prenumeration med alla våra digitala artiklar samt vår omvärldsbevakning för 4495 kr/år (ex. moms).

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.