Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Analys: Otillräcklig politik för att nå 2030-målet

Publicerad: 19 Mars 2020, 10:44

Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet, presenterade i förra veckan rådets årliga rapport om regeringens klimatpolitiska handlingsplan och dess samlade politik vid en pressträff i Stockholm.

Foto: Anders Wiklund/ TT


När klimatpolitiska rådet presenterade sin granskning av regeringens klimatpolitik riktades stor del av uppmärksamheten på den förda politiken kring hållbara transporter. Rådets kritik var svidande, varken tidigare åtgärder eller planerade kommer att räcka för att uppnå 2030-målet. Det skriver Björn Anderberg, redaktör för AH Ekotransport, i en analys.  

Transporter av personer och gods står för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och mer än 90 procent av dessa kommer från vägtrafiken. När andra utsläpp ska minskas på en 25-årig horisont så har transporterna med 2030-målet en mycket brantare kurva att förhålla sig till. Därmed är det helt följdriktigt att Klimatpolitiska rådet i sin granskning av regeringens politik riktar ett extra fokus på transportsektorns utmaningar.

Regeringen har i närtid fattat sju beslut på transportområdet som har relevans för klimatet. Det handlar om förändrade skatteregler för bensin och diesel, riktade stöd till förnybara drivmedel och elektrifiering samt åtgärder för ett mer transporteffektiv samhälle. Mycket av detta har regeringen lyft fram som viktiga klimatreformer. Men har de önskad effekt? Svaret är att ingen vet, vilket Klimatpolitiska rådet påpekar och kritiserar. Regeringen har inte redovisat någon effektbedömning för något av besluten.

Redan förra året återkom Klimatpolitiska rådet med 16 skarpa rekommendationer på nödvändiga politiska beslut för att nå uppsatta klimatmål. Tolv av dessa är direkt kopplade till ett hållbart transportsystem. När Klimatpolitiska rådet nu granskar regeringens klimatpolitik i sin helhet och bland annat följer upp vad som har hänt med rekommendationerna har regeringen endast agerat på sju av de 16 förslagen. Nedbrutet på transporter har tre av dem hanterats.

För det första har det förtydligats att netto noll innebär noll utsläpp i transportsektorn. För det andra har klimatmålet för transportsektorn blivit ett etappmål till hänsynsmålet i de transportpolitiska målen. Och slutligen har styrningen mot mer klimateffektiva fordon i viss mån skärpts. Övriga nio rekommendationer från rådet är inte lämnade helt utan åtgärd, men de är vagt hanterade.

De ej uppfyllda rekommendationerna från i fjol upprepas i utvärderingen av regeringens Klimathandlingsplan. Det handlar till exempel om tidsatta skarpa åtgärder för ett mer transporteffektivt samhälle där kollektivtrafiken får en större roll. Vidare efterfrågas stora genomgripande förändringar av vägtrafikbeskattningen, stopp för subventioner av bilägande och parkering, åtgärder för att påskynda elektrifieringen och ett stoppdatum för försäljning av fossila drivmedel.

Allt för lite av detta har regeringen skarpa förslag och en tillfredsställande tidplan för enligt Klimatpolitiska rådet. Med den horisont på fyra år som klimathandlingsplanen handlar om är det framför allt politiken för ökad elektrifiering och ett transporteffektivt samhälle som är oroande svajig och svag.

Utvärderingen av den förda och planerade politiken för en klimatomställning i transportsektorn innehåller också små skärvor av beröm. Den stegvis skärpta reduktionsplikten med en ökad andel biobränsle är den enskilda åtgärd som hittills under mandatperioden levererar en möjlig mätbar utsläppsminskning, 1–1,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter till år 2023.

Utsläppen från vägtransporter är enligt senast tillgängliga data 15,5 ,miljoner ton koldioxidekvivalenter per år. Klimatpolitiska rådet är sin rapport tydliga med att varken existerande eller planerade styrmedlen räcker för att nå etappmålet om 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till år 2030.

Björn Anderberg
redaktör, AH Ekotransport

Läs vidare –

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till alla artiklar på sajten
AH Direkt - omvärldsbevakning i din inkorg varje dag
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.