Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Analys: Ryckig politik om styrmedel försenar omställningen på fordonsmarknaden

Publicerad: 17 december 2020, 11:06

Laddhybriderna, som är både industrins och konsumenternas första steg mot full elektrifiering, driver just nu omställningen av fordonsflottan i Sverige, skriver Bil Sweden i en analys.

Foto: Johan Nilsson, Pontus Lundahl och Anders Wiklund samt Bil Sweden


Bil Sweden delar regeringens målsättning om att minska transportsektorn klimatpåverkan, men inte vägen dit. Politiken är för ryckig och styrmedlen överlappar varandra, skriver Sofia Linder, chefekonom för Bil Sweden i en analys.

Sverige har ambitiösa klimatmål. Koldioxidutsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent 2030 jämfört med 2010. Fordonsbranschen delar denna målsättning och är med på omställningståget med bland annat en snabb teknikutveckling mot elektrifiering.

Utifrån det högt satta klimatmålet är 2020 ett mycket positivt år, hittills har antalet laddbara fordon, det vill säga elbilar och laddhybrider, ökat med 116 procent. Laddhybriderna, som är både industrins och konsumenternas första steg mot full elektrifiering, ökar betydligt snabbare än elbilarna.

Att tre av tio av årets nyregistreringar är laddbara bilar jämfört med en av tio 2019 ger avtryck i de nya bilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp, som minskar snabbast inom EU. Positivt är också att Sverige ligger i topp i EU när det gäller omställningen till laddbara bilar, i hela Europa är enbart Norge och Island bättre.

Denna goda utveckling kan till hög grad förklaras av att vi svenskar är early adopters när det gäller ny teknik, att industrin lanserat ett ökat modellutbud och att styrmedlen varit bra utformade och stimulerat utvecklingen. Något som är mycket viktigt då ny teknik är dyrare när den introduceras.

Därför är det beklagligt att de styrmedelsförändringar som regeringen och samarbetspartierna föreslår kan få en motverkande effekt och bromsa den positiva utvecklingen. Det handlar om att den temporära nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar försvinner från årsskiftet, höjda förmånsvärden för nya bilar från och med 1 juli, förändringar i Bonus-malussystemet den 1 april och förslaget om att den första köparen av en klimatbonusbil nästa år ska vara återbetalningsskyldig om bilen exporteras inom fem år.

Visserligen får elbilar en höjd bonus med 10 000 kronor, men samtidigt sänks den med 8 000 till 10 000 kronor för de flesta laddhybrider. Tre av fyra av de nyregistrerade laddbara bilarna ägs eller leasas av företag och det har blivit allt vanligare med förmåns- eller personalbilar som den anställde får bruka som en privat bil, dessa utgör drygt hälften av alla nya laddbara bilar. De kraftiga höjningarna av förmånsvärdena riskerar därför att få betydande konsekvenser och bromsa upp den positiva tillväxttakten av andelen laddbara bilar.

Risken finns att den höjda förmånsskatten leder till att allt fler i stället väljer att köpa en äldre bil och att färre laddbara kommer ut på begagnatmarknaden. Därtill skapar exportförslaget en stor osäkerhet, som gör det ofördelaktigt att välja en klimatbonusbil när du köper en ny bil.

De föreslagna förändringarna får var och ett en betydande inverkan, men framför allt sammantaget då de överlappar varandra. Därtill införs de vid olika tidpunkter, vilket skapar en ryckig marknad. Vår bedömning är att konsekvenserna av de fyra förslagen som helhet minskar nybilsregistreringarna med tio till tolv procent både 2021 och 2022, jämfört med dagens regelverk. Djupt oroande är att den snabba tillväxten av andelen nya laddbara bilar kan bli cirka tio procentenheter lägre.

Tidpunkten för dessa styrmedelsförändringar är dessutom illa vald. Industrin befinner sig i ett viktigt skede i omställningen med många nya elektrifierade modeller som är på väg ut på marknaden. Sverige och omvärlden är också mitt uppe i en lågkonjunktur med hög osäkerhet om hur djup och utdragen den blir i kölvattnet av Coronapandemin.

Bil Sweden delar regeringens målsättning om att minska klimatpåverkan, men inte vägen dit. Förändringar av styrmedel bör ske stegvis och koordinerat och med ett längre tidsperspektiv så att såväl branschen, företagen och konsumenterna hinner ställa om.

Nästa års förändringar riskerar dock att bromsa upp den viktiga omställningen. Om förnyelsen av fordonsflottan hämmas påverkas möjligheterna att nå våra klimatmål.

Sofia Linder,
chefekonom. Bil Sweden

Läs vidare –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till alla artiklar på sajten
AH Direkt - omvärldsbevakning i din inkorg varje dag
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News