Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

”Använd” matolja är inte alltid använd

Publicerad: 21 april 2021, 09:25

Frityroljan i Europa möter inte efterfrågan på använda oljor som används till drivmedel.

Foto: jtyler

Importerad ”använd” matolja är inte alltid använd. Detta kan leda till ökad avskogning, enligt T&E.


EU:s användning av använd matolja, så kallad ”used cooking oil” eller UCO, kan fördubblas till år 2030. Detta medför enligt organisationen Transport & Environment allvarliga risker för ökad avskogning i fattiga länder. Enligt en ny rapport är det i dag nämligen långt ifrån säkert att den ”använda” olja som importeras till Europa verkligen är använd. 

Enligt EU:s förnybarhetsdirektiv kan så kallad UCO redovisas dubbelt i den nationella statistiken. Detta gör att priset på UCO ofta ligger högre än priset på jungfruliga vegetabiliska oljor vilket i sin tur, enligt T&E, kan locka oseriösa aktörer att blanda in jungfruliga vegetabiliska oljor när de säljer ”använda” vegetabiliska oljor. 

”Europas törst efter använd matolja för att driva sin transportsektor överstiger kraftigt mängden använd matolja från kontinentens fritöser. Detta gör att vi är beroende av att en avfallsprodukt transporteras från andra sidan jordklotet. Länder som använder UCO för djurfoder och andra produkter kan i dag tjäna på att exportera den använda oljan och istället använda billig jungfrulig olja, som palmolja, på hemmaplan. EU måste begränsa användningen av UCO för att undvika att förnybara bränslen gör mer skada än nytta”, säger Cristina Mestre, biodrivmedelsexpert på T&E, i en kommentar.

Läs T&E:s sammanfattande rapport
 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.