Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Avmattad tillväxttakt för nya elbilar förra året

Publicerad: 24 Juni 2020, 09:38

Förra året såldes det 2,1 miljoner laddbara personbilar i världen. Ökningstakten mattades dock av jämfört med tidigare år visar ny rapport från International Energy Agency.

Foto: IEA

Antalet laddbara bilar i världen passerade förra året 7 miljoner, men de extremt höga tillväxttalen mattades av betänkligt, mycket beroende på minskande subventioner. Det visar en global statusrapport från IEA.


Förra året såldes det 2,1 miljoner laddbara personbilar i världen. Det är en ökning med 6 procent i jämförelse med 2018. Det betyder att flottan av laddbara bilar globalt nu består av 7,2 miljoner fordon. Ökningen 2019 är anmärkningsvärt låg, då medeltillväxten mellan 2016 till 2018 varit nära 30 procent.

I sin årliga statusrapport om e-mobilitet förklarar International Energy Agency, IEA, den minskade tillväxten med att hela bilmarknaden sjönk ihop i USA, att subventionerna minskade och att kunderna väntar på framtida modeller. 2019 var första året som den globala offentliga totala stödet till inköp av laddbara fordon sjönk. Det beror mest på Kinas minskade subventionerna.

Över 500 000 laddbara bussar rullar globalt, men även här sjönk tillväxten under fjolåret, även om det ser olika ut på olika marknader. I Kina såldes 91 000 laddbara bussar 2018, men bara 72 000 förra året. I Europa såldes cirka 2 000 laddbara bussar 2019 jämfört med 900 år 2018. 

Trenden bränslecellsfordon är uppåtgående dock från väldigt låga tal, då 12 350 bränslecellsfordon blev sålda globalt 2019 jämfört med 5 800 föregående år. Flottan av bränslecellsfordon globalt var vid utgången av år 2019 cirka 25 000 stycken. Som en jämförelse fanns för tio år sedan bara 17 000 laddbara personbilar i världen

I USA, Europa, Japan är det nästan bara personbilar som är bränslecellsfordon.  IKina är det mest tunga fordon som är bränslecellsfordon. Det finns 4 300 bränslecellsbussar i Kina och 1 800 kommersiella bränslecellsfordon i Kina.

Läs rapporten  

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.