Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Avslöjande: Bränslebranschen ljuger om sulfatproblemet

Publicerad: 20 Augusti 2010, 06:42

Det senaste året har ett stort antal miljöbilsägare fått sina motorer havererade på grund av höga sulfathalter i etanolen. Bränsle- och bilbranschen har sedan skandalen tävlat i att skylla ifrån sig på varandra. Nu avslöjar Gröna Bilister att både bränsle- och bilbranschen känt till sulfatproblemet i flera år – utan att agera.


Ämnen i artikeln:

MotorMiljöbilarEtanol

Idag avslöjar Gröna Bilister på DN Debatt att både bränsle- och bilindustrin mörkat problemen med höga sulfathalter i etanolen. Enligt Gröna bilister fick den svenska bränsle- och fordonsindustrin information om att höga sulfathalter kan skada flexifuelbilars motorer redan 2006. Man skriver också att det redan 2009 hölls ett möte om problemet i regi av Svenska Petroleuminstitutet. Där deltog alla de svenska bränslebolagen.

Enligt Gröna Bilister ljuger därmed Svenska Petroleuminstitutet och flera andra företag i branschen då de under sommaren hävdat att sulfatproblemen i etanolen är ny information – och att de inte känt till problemet förren våren 2010.

Bakgrundet till sulfatproblemet i etanolen är en dålig etanolskörd i Brasilien, där de svenska bränsleföretagen tidigare köpt billig kvalitetsetanol med låg eller ingen sulfathalt. Den brasilinaska etanolen har dessutom varit den som gett minst klimatpåverkan. Då den Brasilianska etanolen blev dyrarere berättar Gröna Bilister att den svenska bränslebranschen köpa in billigare etanol från Nordeuropa – en etanol som var sämre ur klimatsynpunkt och som dessutom innehöll problematiskt höga sulfathalter.

Gröna Bilister skriver att "två av de största branscherna i världen – bränsle- och bilindustri – spelar hasard med svenskar som satsar på miljön". Nu kräver man att båda branscherna tar sitt ansvar och ersätter de miljöbilsägare som fått sina motorer förstörda. De föreslår en gemensam fond där de två branscherna delar ansvaret och där alla bolag betalar i förhållande till sin marknadsandel.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

MotorMiljöbilarEtanol

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.