Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Bilförmedlare presenterar systemlösning för ”bilberget”

Publicerad: 10 December 2019, 10:45

En BMW 316i från 1990 – dags för skroten ur ett klimatperspektiv enligt Chalmers.

Foto: Vauxford/ Wikimedia Commons

Efter ungefär elva år är en bensinbil klimatmässigt uttjänt. Det konstaterar Kvdbil som i samarbete med Chalmers industriteknik undersökt bilars optimala livslängd ur ett koldioxidperspektiv.


Ämnen i artikeln:

Chalmers

Efter ungefär elva år är en bensinbil klimatmässigt uttjänt och det är ur ett klimatperspektiv bättre att byta ut den mot en modern bränsleeffektivare motsvarighet. Det konstaterar Kvdbil som i samarbete med Chalmers industriteknik undersökt hur bilars optimala livslängd ur ett koldioxidperspektiv ser ut. 

Nu ska Kvdbil lansera en systemlösning kallad ”cirkulär releasing” där man vill fasa ut miljontals gamla bilar i Sverige.

– Det visade sig att vi har mycket att vinna på att korta livstiden för en stor del av den befintliga fordonsflottan, säger Lars Nykvist, vd på Kvdbil.

Genom att byta ut två miljoner bilar som är mer än tio år gamla mot nyare modeller med samma drivmedelsform skulle besparingen i vara över 400 000 ton CO2-ekvivalenter per år, enligt resultaten som Chalmers varit med och tagit fram. Om byte sker till exempelvis hybrid- eller elfordon är klimatvinsten betydligt större.

Kvdbil kommer nu att söka lösningar för att bidra till ett mer slutet kretslopp för bilar med mål att kunna fasa ut bilar som ur klimatperspektiv behöver bytas ut och ersättas med fordon med nyare effektivare teknik.

I praktiken innebär det en utvecklad satsning på leasing av begagnade bilar för bolaget, där fordon som uppnått sin miljömässiga livslängd fasas ut och cirkuleras. 

– Vi uppmanar politiker, fordonstillverkare, återvinningsindustri, bilförsäljare, banker, finansieringsföretag och andra aktörer till ökat samspel för att minska bilberget och dess klimatpåverkan. Det som behövs är hållbara systemlösningar utan att det medför stora kostnader för den enskilde och för staten. Tillsammans är jag övertygad om att vi kan klara det, säger Lars Nykvist.

Fakta: Bilberget.se

Samarbetet mellan Kvdbil och Chalmers industriteknik kommer att utökas för vidare beräkningar om bilens miljöpåverkan och optimala livslängd. Genom webbplatsen bilberget.se kommer forskningsresultat att publiceras öppet.

Vad väntar ni er för reaktioner på ert förslag?

– Jag hoppas att ett antal aktörer både i bilbranschen och runt den kommer att reagera positivt och vilja bidra. Vi konkretiserar problemet för att kunna angripa det på ett sätt som inte har gjorts tidigare. Vår strategi är disruptiv och det krävs att man tänker helt nytt kring hur bilen tillhandahålls och skrivs av samtidigt som vi bygger bort risken från privatpersoner.

Om detta skulle anammas kommer vi att få en helt annan utväxling och behovet av nya bilar ökar, säger Lars Nykvist, vd på Kvdbil.

Vad kan det innebära kostnadsmässigt för en kund?

– Om vi kan leasa ut exempelvis en hybrid som är avskriven till 50 procent efter att ha varit tjänstebil så kommer det inte att bli så kostsamt, utan snarare ligga kostnadsmässigt för leasing idag. Dessutom vill vi lansera kortare leasingperioder vilket skapar flexibilitet för kunderna.

Att äga en gammal begagnad bil i dag är inte billigt om man räknar in exempelvis reparationer och underhåll.

När är det realistiskt att kunna börja genomföra en skrotning av bilar äldre än 11 år?

– Just nu pågår analyser av vilka bilar och modeller som har vilken avräkningstid. Vi kommer arbeta för att kunna ge information om i vilka situationer vissa bilkategorier ska bytas ut, beroende på vilken typ av bil bytet sker till. Det går inte att ge någon exakt tidsaspekt kring när vi börjar fasa ut bilar från marknaden, det vi vet är att vi som företag måste verka för att avsevärt minska våra utsläpp för framtiden, och det är bråttom.

Hur tänker ni kring cirkuläritet och materialpool av gamla bilar?

– Som oberoende aktör på fordonsmarknaden, utan exempelvis band till några fordonstillverkare, har vi möjligheten att skapa en cirkulär systemlösning. Vi ser framför oss att man återanvänder och återvinner bilar i mycket större utsträckning än idag. Att vi exempelvis tar tillvara hela komponenter, plaster och sällsynta jordartsmetaller. Vi hoppas att både fordonsindustrin och andra aktörer är intresserade av att vara delaktiga i den här typen av systemlösning.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Chalmers

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.