Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mobilitet

Bristen på laddstationer hämmar efterfrågan på elbilar

Publicerad: 16 April 2014, 08:15

Medan Norge och Estland bygger hundratals snabbladdare för elbilar finns endast 32 platser med snabbladdare i Sverige. Här saknas dessutom statligt stöd för en utbyggnad, något som hämmar efterfrågan menar elbils-förespråkarna.


Ämnen i artikeln:

ElbilarLaddstationer

I Norge finns runt 25 000 rena elbilar. Här har statliga Transnova skjutit till pengar för att få fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur. Idag finns totalt 100 snabbladdare i landet men planen är att antalet ska öka till 500 senast 2017. Även i Estland har regeringen satsat på laddinfrastruktur. Här finns idag 160 snabbladdare. Detta kan jämföras med Sverige där det finns 32 stycken, och där det saknas statligt stöd för utbyggnad.

Peter Kasche, tillförordnad chef på Energimyndighetens tran­sport­enhet, säger till tidningen Ny Teknik att det finns flera skäl till att Sverige satsar mindre på laddinfrastruktur än andra länder.

– Det är ju lite hönan och ägget. Elbilarna har varit väldigt få, och då gör ladd­infra­struk­turen inte så stor nytta. Vi har dessutom ett väl utbyggt system av motorvärmaruttag, och det räcker för dagens användare som vill pendla till jobbet, skjutsa till träningen och handla. För långresor är knappast elbilen aktuell i dag ändå.

Först om bilarnas räckvidd ökar och priserna sjunker kan det vara värt att överväga stöd till laddare säger Peter Kasche som dock menar att det egentligen inte är statens roll, marknaden bör ta huvudansvaret för elbilsladdare.
Men enligt Nikolay Shishkov, en av grundarna till sajten Uppladdning.nu, som har landets mest heltäckande sajt över laddstationer i Sverige, finns det idag på tok för få laddningsställen i Sverige. Han menar att det hämmar efterfrågan på elbilar.

– Vi har gjort en grov uppskattning som visar att det skulle behövas cirka 350 snabbladdare i landet för att göra det möjligt att resa obegränsat med elbilen, säger Nikolay Shishkov som menar att fler laddstationer skulle innebära att fler människor skulle välja att köpa en elbil.

Miljöaktuellt, redaktionen


Ämnen i artikeln:

ElbilarLaddstationer

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.