Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Carlgren: ”Elbilarna kommer att dominera”

Publicerad: 9 Juli 2010, 16:36

Miljöministern presenterar sina visioner och kommenterar greenwash-utmärkelsen och SNF:s sågning av regeringens naturvårdspolitik.


Ämnen i artikeln:

Andreas Carlgren

Miljöaktuellt träffar miljöminister Andreas Carlgren i soligt Visby för att ta en kort pratstund om framför allt transportfrågor.

Här i Visby visas det upp massor med elbilar. När kommer elbilen att göra inträde på riktigt i Sverige?
– Jag vill skynda på det och jag vet att företag att planerar lansering 2011 och 2012. Det är viktigt att lanseringen kommer igång ordentligt de kommande 4-5 åren.

Hur vill du stödja den utvecklingen?
– Både genom att ha förmånsvillkor för just elbilar och få fram en uppgraderad miljöbilspremie för bilar med de allra lägsta utsläppen. Dagens miljöbilar är inte sista skriket, utan snarare första skriket. –
– Vi måste komma till bilar som i princip inte släpper ut någonting.
Det behövs också en stor satsning på forskning, vilket sker just nu i samarbete med fordonsbranschen. Det krävs också ett samarbete för laddningsinfrastruktur.

– Elbilarna kommer att dominera i framtiden, men det är avgörande viktigt med både biogas och nästa generationens etanoldrift. Och det är därför vi säger att vi ska ha fortsatt skattebefrielse och marknadsekonomiskt styrmedel som grundlägger en skillnad mellan biodrivmedel och

Vad mer än klimatet är angelägna frågor för dig?
– Havsmiljön, Östersjön. Den biologiska mångfalden och där har vi inlett en dialog med skogsnäringen och forskningen. Vi måste lägga grunden för en större hållbarhet i skogsbruket och hitta nya skogspolitiska mål.

– Men också den giftfria miljön. Jag har nu tagit initiativet till kvicksilverförbud i Sverige. Ett annat exempel är deka-BDE där vi gått från nationellt förbud till 70 procentigt förbud i Sverige.
Ett annat exempel är bisfenolen där jag tycker EU drar benen efter sig. Får vi inte EU-förbud så tycker jag vi ska gå före här i Sverige. Kravet på giftfri miljö ska leda till handfasta steg.

Svenska naturskyddsföreningen släppte en rapport som är starkt kritisk mot regeringens naturvårdspolitik. Vad är din kommentar på rapporten?
– Jag välkomnar att SNF driver på. Men ingen regering skulle kunna göra tillräckligt på fyra år hur bra man än gjorde. Om SNF hade varit nöjda hade jag varit besviken på dem. Vi har gjort ett rekordstort skydd av skogen de här åren genom att vi valt att gå en en väg som gav större effekt än bara om vi höjt anslagen, men vi har nått mycket längre än så genom att sätta pressen på staten och bolagen, inte bara på de små skogsägarna.

Du fick nyligen ett Greenwash-pris av Miljöförbundet Jordens vänner. Kommentar?
– Ja, och jag noterade att det var i konkurrens med BP. Jag tycker det säger allt. Det är inte seriöst. Däremot så diskuterar jag mer än gärna Förbifarten som var motivet. Det är inte motorvägar som skapar utsläpp utan motorer som går på dåliga bränslen. Dagens bilar håller inte måttet.
Men i framtiden kan vi skapa helt klimatanpassade fordon och det är för det som Förbifarten byggs.Det som sker nu i Stockholm är ett falskt val där man låtsas att att det är ett val mellan antingen förbifart eller kollektivtrafik. Det kommer att behövas både en förbifart och en rekordstor satsning på kollektivtrafiken i Stockholm.

Vad är den största miljöpolitiska skillnaden mellan er miljöpolitik och de rödgrönas enligt dig?
– Vi är det enda partiet som står för grön skatteväxling. De rödgröna står för bara för skattehöjningar.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Andreas Carlgren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.