Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Därför väljer kunder att leasa elbil

Publicerad: 31 Mars 2015, 10:40

Leasingmarknaden för elbilar är skållhet. Osäkerhet inför framtidens infrastruktur med subventioner och laddstolpar för elbilar eldar på intresset.


Ämnen i artikeln:

InfrastrukturNissanPolitikLaddstationer

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 31 mars.

Genom att leasa i stället för att köpa slipper kunden stå för servicekostnader och ta någon risk.

– Det är klart att det är en fördel, men vi tror ju på vår produkt och går in och garanterar restvärdet, säger Lousie Grimsgård, ansvarig för elbilsförsäljningen på Nissan Nordic Sverige, som i snart två månader har kört en leasingkampanj för elbilar till företag och privatpersoner.

Kampanjen har pågått sedan i början av februari och är en formidabel succé.

– Per dagens datum har vi leasat ut 439 elbilar, uppger Louise Grimsgård för Miljöaktuellt och förklarar att leasingavtalet är på två år.

Anna Lindstedt, electric vehicle retail manager specialist på Nissan Nordic Sverige, talar om en "dramatisk förändring" av elbilsintresset sedan affärsmodellen med leasing av elbilar startade.

En bidragande orsak till att det är sådant drag kan, säger hon, bero på att näringsliv och allmänhet inte vill eller vågar ta steget fullt ut och köpa när det går att hyra elbil till bra villkor.

– Som privatperson kanske du inte vill lägga ut 300 000 kronor för en elbil när du inte vet restvärdet, säger Anna Lindstedt och tillägger att biltillverkarna måste få mer hjälp av beslutsfattarna med incitament för att driva på utvecklingen med fler elbilar.

Ola Söderlund

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.