Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Debatt: ”Därför har Kågeson fel om elbilarna”

Publicerad: 19 Augusti 2010, 10:13

”Likt en modern Don Quijote beväpnad med excelark strider Kågeson mot dagens vindkraftverk. Kågeson är i sin kamp lika vilsen som Cervantes tragiska romanfigur”skriver el- och energiexperten Per Ribbing i en debattartikel om Per Kågesons rapport om att elbilar inte gör någon klimatnytta.


Ämnen i artikeln:

ElbilarPer Kågeson

Läs även artikeln: Kågeson: Elbilar gör ingen miljönytta

Samhällets hållbarhetsproblem handlar varken om väderkvarnar eller moderna vindkraftverk eller elbilar. Problemet är att dagens beslutsfattare inte investerar sig gradvis mot hållbara lösningar, genom att låta en investering bädda för nästa.

Istället är det på tok för många politiker och affärsmän som tänker som Kågeson; "Hur blir det om vi fixar med en detalj och samtidigt behåller alla andra felaktigheter i systemet?" Att utgå från villkoren i det system man vill ändra, är inte bara tveksamt. Modern systemvetenskap visar att det är direkt felaktigt. Det är helt enkelt omöjligt att nå komplexa mål i komplexa system genom att fixa och dona med de bekymmer som för tillfället sticker upp mest och som påkallar mest (medial) uppmärksamhet.

Det är som att vädra ut röken i vardagsrummet medan källaren brinner. Eller som att nöja sig med en minskning av fossilåkandet mot en klimatskapad stupkant, när det är kursändring bort från stupkanten som vi borde fokusera på.
 Jag menar att vi gemensamt måste lämna det gamla paradigmet, som jag kallar "minska utsläpp”, och förflytta oss till det nya, som jag kallar ”planera för hållbarhet”. Det är inte vårt mål, vår vision, att ”minska utsläpp”. Vi ska bygga ett attraktivt hållbart samhälle. Det är vår vision. Arbetet kommer förvisso att innebära kraftigt minskade utsläpp men också en massa andra saker som vi måste tänka på redan nu, annars kommer vi aldrig dit.
Stora delar av miljörörelsen jobbar fortfarande kvar i paradigmet "minska utsläpp" ungefär som om allt handlade om botgöring snarare än att strategiskt röra oss mot ett hållbart samhälle. Vilken kraft de får när de börjar tillämpa ”backcasting” dvs. utgångspunkten är grundprinciperna för ett hållbart samhälle. Därifrån söker man de lösningar som:

- leder åt rätt håll, dvs mot uppfyllande av grundprinciperna för ett hållbart samhälle
- är flexibla, utvecklingsbara, plattformar för ytterligare steg i rätt riktning

Medan ”botgörarna” minskar på de gamla beteendena, ökar de proaktiva de nya. Elbilar uppfyller samtliga av de tre strategiska frågorna. Hur snåla dieslar man än för fram så faller de platt mot dessa frågor (ifall de inte tagits fram i syfte att gå på förnybara bränslen, för att via t ex elhybridteknik leda till morgondagens eldrift). Det finns 1 miljard indier och ännu fler kineser som vill leva ett liv på samma höga standard som vi gör. Skulle det hjälpa klimatet om miljarder snålare fossilbilar började ersätta dagens mer slösaktiga?

Däremot kan
man se indier köra indiska elbilar drivna med indisk vindkraft redan idag. Jag har själv kört elbil sen 1997. Första dagen på dåvarande jobbet som Naturskyddsföreningens Energihandläggare körde jag min första elbil. 2008 körde jag en indisk elbil (Reva) som jag hade på långlån. Den tillverkas i Bangalore. I år, faktiskt precis nu, står de första indiska vindkraftverken på plats i Sverige. Som styrelseledamot i Sveriges Vindkraftkooperativ är jag stolt över att vara de första som bygger vindkraftverk av märket Suzlon. I Aneby kommun står nu två stycken magnifika verk med 88 meters rotordiameter. De två verken kommer att driva många elbilar och bespara klimatet ca 10.000 ton koldioxid varje år.

För första gången på 13 år kan jag nu rekommendera elbilar rent allmänt. Äntligen kommer de! Under 13 års tid har jag rekommenderat miljöbilar av olika slag – men inte elbilar. De höll inte måttet, då. Nu, äntligen, finns elbilar som kan fungera i vardagen för en vanlig svensk. Och elcyklar! Genom att sprida sådan teknik, stimulerar man framväxten av mer vindkraft och andra förnybara energislag. I en positiv spiral, istället för den negativa ”botgöringsspiralen”. Det måste vara roligt att rädda planeten, annars går det nog inte.

Per Ribbing
+Klimatpositiv

Civ ing Teknisk Fysik

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

ElbilarPer Kågeson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.