Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

E-mobilitet högst på agendan för tyska ordförandeskapet i EU

Publicerad: 25 Juni 2020, 09:13

En stor satsning på e-mobilitet dominerar agendan inför Tysklands ordförandeskap i EU. Strategin är viktig för bland annat Volkswagen som ställer om sin fabrik i Zwickau för att enbart tillverka elbilar.

Foto: Jens Meyer

E-mobilitet står i centrum när det är dags för tre nya länder att ta över ordförandeskapet i EU. Först ut i trion är Tyskland som med sin inflytelserika bilindustri i förarsätet vill leda omvandlingen till e-mobilitet i Europa.


När Tyskland nästa vecka tar över ordförandeskapet i EU vilar stora delar av ansvaret för den förväntade gröna omstarten av ekonomin på EU:s politiska och ekonomiska stormakt.  

Men redan före pandemin hade Tyskland valt omställning av transportsektorn och framtidens hållbara mobilitetslösningar till tema för ordförandeskapet, vilket de står fast vid. I veckan manifesterades det projektet ytterligare då transportministrarna från den tillträdande ordförandetrion, Tyskland, Portugal och Slovenien träffades om kom överens om att prioritera mobilitetsutvecklingen inom EU de närmaste ett och ett halvt åren.   

Inledningsvis handlar om att samordna och förbättra den digitala kommunikationen mellan medlemsländerna för att lägga grunden till framtidens e-mobilitet. Här är målet att ett väl utbyggt 5G-nät ska kunna ligga till grund för utvecklingen av självkörande fordon både i privat och i kommersiell trafik.  

Målsättningen från Tyskland och de efterföljande ordförandeskapen är också att skapa en sammangängade infrastruktur för framtiden fossilfria lösningar, både när det gäller el och vätgas. Framför sig ser de en avgiftsstruktur i det europiska vägnätet som ger de nya transportlösningarna fördelar framför den fossila fordonsflottan som ska fasas ut.  

Det handlar här främst om två EU-direktiv, dels ett som avser avgifter på tunga fordon för användningen av vägnätet, kallat ”Eurovignette”-direktivet, och dels ett direktiv om utvecklad laddinfrastruktur som ska var klart och slutförhandlat under år 2021.

Läs uttalande från transportministrarna i Tyskland, Portugal och Slovenien 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.