Mobilitet
Elbilar - ännu en stad mot landfråga
Publicerad: 27 augusti 2021, 07:59
De allra flesta elbilarna säljs i storstäderna. Foto: Anders Wiklund, Gustaf Månsson, Claudio Bresciani och Pontus Lundahl TT
Försäljningen av nya och begagnade elbilar visar hittills i år på stora skillnader mellan stad och land. I sju norrlandskommuner har det inte registrerats en enda elbil.
Den så kallade elbilsboomen i Sverige är främst koncentrerade till storstäderna och elbilar håller trots generösa bonusar på att bli ännu en fråga i den politiska diskussionen om skilda förutsättningar mellan stora städer och landsbygd.
Statistik framtagen av Blipp och Vroom, aktörer på bilbegagnatmarknaden, visar att flest elbilar per invånare säljs till boende i kommuner med hög snittinkomst som Danderyd, Solna, Nacka och Vellinge. Allra flest elbilar per invånare köptes i Danderyd som också har den högsta medelinkomsten.
Bland de 100 kommuner där det köpts minst antal elbilar per invånare finns nästan uteslutande mindre kommuner i glest befolkade delar av Sverige. I sju norrländska kommuner, Norsjö, Malå, Sorsele, Dorotea, Vilhelmina, Arvidsjaur och Överkalix, har det inte rullat ut en enda elbil hittills i år, enligt kartläggningen.
Elbilar utgör nu tre procent av all ny och begagnad bilförsäljning i landet och tar fortsatt en allt större andel av bilförsäljningen i Sverige. Hittills under 2021 har det köpts 30 018 nya och begagnade elbilar runtom i Sverige.
Först på plats 43 på topplistan finns en kommun i den norra halvan i Sverige, Åre, där det har köpts 39 elbilar under året. Skellefteå, där Northvolts batterifabrik byggs, hamnar först på plats 123 på listan.