Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mobilitet

Elbilsbatterier genererar stora utsläpp

Publicerad: 29 Maj 2017, 13:01

Tillverkning av Tesla.

Foto: Steve Jurvetson/Flickr

Ute i trafiken har elfordon stora miljöfördelar jämfört med fossildrivna fordon. Men en ny studie visar att tillverkningen av elbilarnas batterier leder till stora utsläpp.


Ämnen i artikeln:

Klimatförändringarväxthuseffekter

En ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet visar att elbilar genererar stora utsläpp i produktionsledet. Tillverkningen av de litiumjon-batterier som används i lätta elfordon genererar i genomsnitt 150-200 kilo koldioxidekivivalenter per producerad kilowattimme batteri. Det innebär att en elbil med ett 100KWh-batteri har släppt ut 15-20 ton koldioxid redan innan den lämnat fabriken.

Väl ute i trafiken har elbilar och laddhybrider stora miljöfördelar jämfört med bilar som drivs på fossila bränslen men forskarna bakom IVL:s rapport menar att det är viktigt att man tar hänsyn till miljöpåverkan i produktionsledet när man beräknar elfordons miljöpåverkan. I takt med att elbilarna får allt längre räckvidd får de också större batterier. Därför är det viktigt att man funderar över hur man ska göra tillverkningsprocessen så energieffektiv som möjligt menar forskarna bakom studien.

Läs rapporten

Lina Rosengren


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.