Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

”Elektrifiering av transportsektorn enda hållbara lösningen”

Publicerad: 26 Augusti 2020, 09:31

En bred elektrifiering av vägtrasporter är den enda hållbara lösningen och staten måste ta stora delar av ansvaret, enligt ny rapport.

Foto:  Fredrik Sandberg och Pontus Lundahl

På lång sikt är elektrifiering av vägtransporterna den enda hållbara lösningen för att nå uppsatta klimatmål. Det menar trafikforskaren Maria Bratt Börjesson i en ny rapport.


I dag publiceras en ny SNS-rapport där Maria Bratt Börjesson, trafikforskare på VTI, ger en översikt av vilka åtgärder som kan minska utsläppen i transport­sektorn. Hon föreslår bland annat att staten tar ansvar för en utbyggnad av elnäten längs vägnätet, och efter hand trappar ner eller designar om bonusar och skattelättnader för elbilar och stöd till privata laddningspunkter.

Stora resurser läggs på förbättrade alternativ till vägtransporter, det vill säga järnvägs- kollektiv- och cykeltrafik. Även resfria möten och distansarbete framhålls som alternativ. Men enligt Bratt Börjesson saknas det i stort sett evidens för att sådana åtgärder ger substantiella minskningar av utsläppen, även om de ofta skapar stora nyttor i form av välfärd och service.

För att kraftigt minska utsläppen från vägtrafiken till rimliga samhällsekonomiska kostnader krävs därför ett drivmedelsbyte, och på lång sikt elektrifiering. Dagens intäkter från vägtrafiken kan antagligen täcka det offentligas kostnader för elektrifieringen, trots bortfallet från bensin- och dieselskatten som den för med sig, menar Bratt Börjesson. En förutsättning för att det ska fungera är dock statliga elbilsbonusarna trappas ned i takt med att elbilarna faller i pris. 

”Staten borde i stället lägga krutet på att ta ansvar för elektrifieringen i form av utbyggnad av elnät längs vägnäten så att tillräcklig effekt når fram. För tung trafik kan elvägar vara en lösning. Men marknaden kommer inte att klara detta själv eftersom elnäten utmärks av skal- och systemeffekter”, säger Maria Bratt Börjesson, i en kommentar till rapporten.

Läs rapporten  

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.