Mobilitet
”Flyget kan stå för 20 procent av utsläppen år 2050”
Publicerad: 9 september 2021, 09:58
I värsta fall kan flyget står för en femtedel av världens utsläpp år 2050, i stället för dagens två procent. Foto: pat138241
Om andra sektorer lyckas med sina utsläppsminskningar och flyget fortsätter som vanligt kan deras andel av världens koldioxidutsläpp uppgå till en femtedel, enligt ny rapport från BCG.
Enligt Boston consulting group, BCG, kan flyget komma att stå för en femtedel av världens koldioxidutsläpp år 2050. Det baseras på att övriga sektorer lyckats med att minska sina utsläpp och att flyget fortsätter med sin tillväxt i prepandemisk storlek.
”På en skala 1-10 över svårigheten att fasa ut koldioxidutsläppen från flygindustrin till 2050 så blir betyget en tolva. Vikten av att fasa ut koldioxidutsläppen, både för industrin och för alla oss andra får också en tolva”, skriver artikelförfattarna från BCG.
Med optimistiska kalkyler kan 40-70 procent av koldioxidutsläppen från flygsektorn elimineras med effektiviseringar och biobränslen. Resten måste lösas på andra sätt för att branschen ska kunna nå nettonoll till 2050. Konsultjätten föreslår el- eller vätgasdrivna flygplan samt tillverkning av syntetiska bränslen med hjälp av förnybar el, vatten och infångad koldioxid.
Av koldioxidminskningarna från befintlig teknik kan uppemot 40 procentenheter komma från effektiviseringar. Hittills har branschen kontinuerligt uppvisat minskad energiförbrukning på 2,3 procent per kilometer per år. BCG menar att pandemin redan givit branschen en skjuts framåt genom att tvinga fram skrotning av äldre flygplansmodeller och andra effektiviseringar som gynnar klimatet.
Biobränslen står i dag för endast 0,01 procent av flygbränslet, men kan till år 2050 stå för utsläppsminskningar motsvarande tio-trettio procentenheter.
Läs BCG:s rapport om flygets utmaningar