Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Fördubblad elbilspremie i Tyskland

Publicerad: 5 Juni 2020, 10:01

Den nya elbilspremien i Tyskland innebär att nya elbilar i mellanbilsklassen kommer att kostar lika mycket som motsvarande bilar med förbränningsmotorer.

Foto: Anders Wiklund TT , Joni Hanebutt och Samuel Borges Mostphotos

Tyskland följer i Frankrikes spår och utökar subventionerna för elbilar, för att stötta den egna bilindustrin efter Corona och samtidigt skynda på omställningen i transportsektorn.


Som en återstartare efter Coronakrisen presenterade den tyska regeringen i veckan klimatsatsningar för sammanlagt 50 miljarder euro. Och precis som i Frankrike stod den viktiga bilindustrin i centrum när paketet presenterades. 

För ett par veckor sedan anslog den franska staten drygt 8 miljarder euro i ett räddningspaket till bilsektorn som var inriktat på omställningen till fossilfria fordon. I Tyskland har bilindustrin fört fram krav på en generell nybilspremie för att får hjulen att snurra. Men precis som i Frankrike tar regeringen tillfället i akt för att skynda på omställningen till en fossilfri fordonsflotta. 

Den tyska modellen innebär att elfordon som kostar under 40 000 euro får en inköpspremie på 6 000 euro, vilket är en fördubbling. Samtidigt, för att premien ska betalas ut måste tillverkarna bidrar med 3 000 euro. Den totala rabatten blir därmed drygt 90 000 kronor och ska gälla fram till sista december 2021.

I praktiken innebär det här att nya elbilar i mellanbilsklassen kommer att kosta ungefär lika mycket som motsvarande bilar med förbränningsmotorer. Elbilarna slipper också skatt i tio år, fram till sista december 2030. 

Tyskland följer det franska exemplet och lämnar de riktigt dyra elbilarna utan stödåtgärder. Med ett tak på 40 000 euro utgår ingen bonus till köpare av Audi, Mercedes, Tesla och BMW.

Tyskland ska också höja skatten på törstiga bilar och stora suvar, på ungefär samma sätt som i bonus malus-systemen i Frankrike och Sverige. 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.