Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Mobilitet
Publicerad: 7 April 2021, 09:06
Istället för parkeringsytor föreslås exempelvis cykelpooler.
Foto: Getty Images
Istället för parkeringsytor föreslås det att nya tomter ska ha tillgång till olika mobilitetslösningar.
Den statliga utredningen ”Stärkt planering för en hållbar utveckling” föreslog nyligen att dra ned kravet på parkeringsutrymme vid nybyggande. Ett förslag som välkomnas av forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
”Det är ett välkommet förslag som utredningen lägger fram. En progressiv parkeringspolitik är ett av kommunernas viktigaste verktyg för att minska trafikens miljöstörningar”, säger IVL:s mobilitetsexpert Anders Roth i en kommentar.
Bland annat ser han positivt på resonemang som att istället för att en tomt ska ha tillgång till ett visst antal parkeringsplatser ska bil- och cykelpooler, infrastruktur för hemleveranser och andra mobilitetslösningar finnas inom räckhåll.
”Vi har sett att dagens lagstiftning för byggande gör det svårt för kommuner att använda parkeringsytor i tätorterna mer effektivt, det är därför glädjande att utredningen tagit ett helhetsgrepp och föreslår att lagstiftningen uppdateras”, kommenterar IVL:s miljöjurist Åsa Romson.
Läs utredningen här
Daniel Boman