Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Fortsatta stämningar mot VW i USA

Publicerad: 4 Juni 2020, 09:49

Volkswagenbilar uppställda utanför Detroit i USA i samband med dieselgate 2017. Nu är det dags för nya nya turer i domstolarna.

Foto: Carlos Osorio AP

De rättsliga processerna mot VW i spåren av dieselgate tycks aldrig ta slut. Nu kräver amerikanska städer och regioner skadestånd för utsläpp koppade till fusket. Och tyska ägare till VW-fordon är ett steg närmare ersättning.


Trots böter på över 20 miljarder USD till stater och konsumenter i USA kan Volkswagen inte lägga dieselgate-skandalen bakom sig. Detta sedan en appellationsdomstol godkänt att regioner i USA kan stämma bilförtaget för att den lokala luftkvaliteten försämrades som en konsekvens av det utbredda utsläppsfusket. 

I det här skedet handlar det om Salt Lake County i staten Utah och Hillsborough County i Florida som har för avsikt att ta Volkswagen till domstol. De tre domarna i appellationsdomstolen ger regionerna rätt och anser att de kan gå vidare med ett krav om ansvar för försämrad luftkvalitet. Sammantaget kräver de två regionerna ett skadestånd på 5 000 USD per dag för för felaktigt redovisade utsläpp av kväveoxid från minst 6 000 VW-fordon som hade den utrustade för att ge falska utsläppsvärden. 

Det rör sig i det här första skedet om ett belopp som för den aktuella tidsperioden summeras till 10 miljarder dollar per år. I USA finns det över 3 141 regioner eller liknande som rent teoretiskt kan följa det här exemplet. 

Volkswagen kommer inte ge sig utan strid och skriver i ett uttalande att företaget anser att bolaget har gjort rätt för sig USA genom de uppgörelser som träffats på federal nivå som kommit både stater och konsumenter till del. Det tyska bilförtaget slår fast att de kommer att ta saken till Högsta domstolen om så blir nödvändigt. 

Domstolsutslaget i USA kommer bara veckan efter att en tysk appellationsdomstol slagit fast att ägare i Tyskland, till de omtalade fordonen, har rätt att kräva att delar av inköpspriset betalas tillbaka. 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.