Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Fossilfritt Sverige: Tunga eltransporter hindras av gammalmodiga krav

Publicerad: 4 april 2022, 09:57

Svante Axelsson, samordnare för Fossilfritt Sverige.

Foto: Amanda Lindgren

Om trafikförordningen ändras kan det få en rad positiva hållbarhetseffekter, enligt debattörer i SvD.


Ämnen i artikeln:

TrafikElfordonFossilfritt SverigeBuller

I en debattartikel i Svenska Dagbladet i dag skriver bland andra Fossilfritt Sverige att gammalmodiga krav i trafikförordningen begränsar ellastbilarnas framväxt på marknaden. Det handlar om lokala trafikföreskrifter i Sveriges största städer som förbjuder tung trafik nattetid, med syftet att minska de negativa hälsoeffekterna från buller. Trots att ellastbilarna inte bidrar till de negativa effekter som föranlett förbudet, så omfattar förbudet även dem.

Fördelarna med en lagändring skulle vara många, enligt debattörerna, som hänvisar till ett forskningsprojekt i Stockholm där eldrivna lastbilar levererat varor nattetid. Effekterna blev ökad trafiksäkerhet och minskad stress för chaufförerna på grund av minskad trängsel. Utan morgonköer kunde en enda eldriven lastbil ersätta tre lastbilar med förbränningsmotor. Ett införande av nattliga leveranser med ellastbilar spås dessutom avlasta trafiksystemet dagtid och dessutom kan varumottagarna ta hand om varuleveranserna innan deras kunder anländer.

Debattörerna menar att problemet enkelt kan avhjälpas genom att trafikförordningen justeras. I dag är det inte tillåtet att särskilja olika typer av lastbilar, men genom att tillåta de lokala föreskrifterna att göra skillnad utifrån lastbilarnas drivlina så skulle ellastbilar kunna tillåtas på nätterna. En ändring skulle enligt debattörerna snabba på omställningen och öka efterfrågan på eldrivna lastbilar.

Läs debattartikeln i SvD 

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.