Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Göteborgs hamn storsatsar på förnybart bränslealternativ

Publicerad: 26 april 2022, 09:42

Göteborgs hamn.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Göteborgs hamn är redo att ta emot fartyg som i framtiden vill bunkra förnybar metanol. Ett bränslealternativ som har potential att kapa fartygens utsläpp med 95 procent under deras livscykel.


Ämnen i artikeln:

UtsläppSjöfartFossila Bränslen

Det står klart sedan Transportstyrelsen godkänt hamnens driftföreskrifter för metanolbunkring. 

”Förnybar metanol som fartygsbränsle är inte längre en framtidsvision”, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande och tillägger: 

”Från Göteborgs hamns sida hoppas vi på att ta emot fartyg som går på förnybar metanol redan under nästa år.”

Den globala sjöfartssektorn förbrukar cirka 300 miljoner ton bunkerbränsle årligen och utgör runt 3 procent av världens totala koldioxidutsläpp. Göteborgs hamn bunkrar i sin tur omkring två tredjedelar av bränslevolymerna för inrikes och utrikes sjöfart i Sverige.

Möjligheten att kunna bunkra metanoldrivna fartyg är ett första steg, enligt Göteborgs Hamn, som uppger att det nu pågår ett arbete för att etablera en värdekedja för att säkra stabil tillgång på bränslet i hamnen i takt med att efterfrågan ökar.

”Med vårt strategiska läge och storlek som bunkerhubb har vi både en möjlighet och ett ansvar att göra skillnad genom att säkerställa tillgång på alternativa bränslen för att påskynda omställningen till en grönare sjöfart”, säger Christoffer Lillhage, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn, i en kommentar.

En studie från IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers visar samtidigt att alternativa sjöfarts- och flygbränslen kan spela en nyckelroll för att minska klimatutsläppen från transportsektorn. Forskargruppen påpekar dock att det krävs att introduktionen av alternativa bränslen accelererar. I studien lyfts metanol fram som ett effektivt bränslealternativ inom vissa segment av sjöfarten.

Läs rapporten från IVL och Chalmers 

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.