Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Gröna Bilister: Så mycket miljöinformation har vi fått

Publicerad: 20 januari 2022, 09:27

Sedan den 1 oktober förra året ska bränslebolag erbjuda miljödeklaration för allt drivmedel de säljer vid pumpen.

Foto: Matej Kastelic/Getty

Nu finns miljödeklarationer vid pump på 70 procent av landets tankstationer. Det visar en kartläggning som gjorts av Gröna Bilister som anser att genomslaget av de nya kraven är bra.


Ämnen i artikeln:

Hållbara TransporterTransportstyrelsenGröna BilisterFossila Bränslen

I den nya rapporten ”Hur mycket miljöinformation har vi fått?” har Gröna Bilister granskat implementeringen av kravet på bränslebolag att fästa miljödeklarationer vid pump. Frågan har drivits av organisationen i många år och den 1 oktober 2021 trädde en lag i kraft. I den nya granskningen konstateras att miljödeklarationer nu finns på cirka 70 procent av alla tankstationer i Sverige. 

Gröna Bilister konstaterar dock att bara två procent av Sveriges laddstationer har en miljödeklaration. Totalt har Gröna Bilister bara fått bekräftat miljödeklarationer av el på 57 av landets cirka 2 600 laddstationer. Att så få laddstationer har miljödeklarationer beror enligt Gröna Bilister sannolikt på att lagen bara kräver miljödeklarationer på laddstolpar som drivs av traditionella bränslebolag och är placerade på en stor tankstation. 

”Med tanke på den snabba elektrifieringen är regelverket kring miljöinformationen föråldrat redan när det införs. Vi föreslår krav på miljödeklaration på alla snabbladdningsstationer, oavsett vem som driver dem. Deklarationen måste gälla klimatpåverkan hos den el leverantören faktiskt erbjuder, och eventuella ursprungsgarantier. Idag redovisas endast en schablon”, säger Per Östborn, projektledare på Gröna Bilister, i en kommentar.

Läs ”Hur mycket miljöinformation har vi fått?”

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.