Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Hälften av alla lastbilar elektriska 2030

Publicerad: 25 September 2020, 09:39

Elvägar är en komponent i utbyggnaden av elektrifierade fjärrtransporter som finns med i BIL Swedens och Fossilfritt Sveriges nya färdplan.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Utvecklingen av elektriska tunga fordon går betydligt snabbare än vad man trodde för bara ett par år sedan. Det har fått BIL Sweden och Fossilfritt Sverige att lova en snabb elektrifiering av tunga transporter, givet att regeringen är med och bidrar med utvecklingen av nödvändig infrastruktur.


Hälften av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och prognosen i den färdplan för fossilfri konkurrenskraft som BIL Sweden tagit fram för fordonsbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige. 

De tunga lastbilarna står i dag för cirka 20 procent av transportutsläppen och deras totala transportarbete förväntas öka med 26 procent till 2030.

Prognosen för hur snabbt elektrifieringen kommer att gå inom tunga transporter har skrivits upp senaste åren, konstaterar BIL Sweden och Fossilfritt Sverige, som offentliggör det nya målet i Dagens Industri i dag. 

På det här området lovar fordonsbranschens olika parter bland annat att upp till 50 procent av försäljningen av nya tunga lastbilar, över 16 ton, kommer att vara elektriska lastbilar 2030, givet en tillräckligt väl utbyggd infrastruktur. Vidare ska transporteffektiviteten i transportsystemet främjas och på sikt ska att tunga fordon med en förbränningsmotor kunna köras på 100 procent biodrivmedel.

Färdplanen som kommer att lämnas över till regeringen den 14 oktober innehåller också krav på att politiken skapar förutsättningar för elektrifieringen. BIL Sweden och Fossilfritt Sverige lyfter redan i dag bland annat fram att regeringen måste formulera en huvudstrategi för elektrifierade fjärrtransporter och använda miljöstyrande offentlig upphandling där myndigheter har ett särskilt ansvar för tydliga och offensiva miljö- och klimatkrav i upphandling, både för inköp av fordon och för inköp av transporter.

Läs mer om färdplanen 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.