Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Hemligheten som lyfter el- och hybridbilarna

Publicerad: 9 Mars 2010, 06:56

Bränslebesparingar i all ära. Men det räcker inte med att nästa bil är grön för att vi ska köpa den. Det här är vad som krävs av tillverkarna för att vi ska välja en el- eller hybridbil.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikHybridMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Enbart sänkta bränslekostnader får inte bilköparna att välja en el- eller hybridbil nästa gång det är bilköpardags. Det visar en undersökning från konsultföretaget Accenture. Intresset för bilarna ökar men bara 36 procent av de tillfrågade i undersökningen uppgav höjda bränslepriser som ett skäl att köpa el- eller hybridbil.

6 av 10 kommer troligtvis att köpa en el- eller hybridbil enbart om den är bättre än en vanlig bil i alla avseenden. Av de som kört en el/hybrid värderas bränsleekonomi som viktigt, men ännu viktigare är körkomfort, prestanda, utseende och underhåll, enligt undersökningen.

”Vår studie visar att även om kundernas förståelse för värdet av alternativa bilar ökar så vill de ha modeller som representerar en ny era i bilens evolution. Intelligenta tjänster kommer att spela en avgörande roll i detta och tillverkarna har möjligheten att öka sina satsningar på området för att få konkurrensfördelar”, skriver Accenture i en kommentar till sin rapport.

Ska det vara en elbil måste den vara minst lika bra som en vanlig bil, hävdar Accenture.

Det folk vill ha i sina el- eller hybridbilar är ungefär samma saker som de kräver av vilken bil som helst, exempelvis underhållning, säkerhet, kommunikation och navigation. Men utvecklingen förväntas alltså gå framåt på alla områden för att kunderna ska välja el- eller hybrid.

42 procent av de tillfrågade uppgav att de räknar med att köpa en el- eller hybridbil inom två år. I Italien var siffran högre, 62 procent. 80 procent av samtliga tror att de kommer att välja en hybrid framför en elbil. Hälften säger sig inte vara villiga att betala något extra för att få en el- eller hybridbil istället för en konventionell bil.

1.850 personer i åldrarna 18 till 61 år från fem länder deltog i Accentures undersökning. De fem länderna är Tyskland, Frankrike, Italien, USA och Kanada. Undersökningen genomfördes i februari 2010. Könsfördelningen i undersökningen var 52 procent kvinnor och 48 procent män.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.