Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Ingen slakt av Volvos elbilar efter Geely-köp

Publicerad: 29 mars 2010, 07:19

Geelys köp av Volvo ska inte påverka elbilssatsningen. Och stödet på 150 miljoner från Energimyndigheten blir kvar trots det kinesiska ägandet.


Ämnen i artikeln:

CleantechForskningGreentechIngenjörMiljöteknikTeknik

Att Volvo Personvagnar säljs till kinesiska Geely väntas inte innebära några förändringar för bolagets elbilsprojekt baserat på modellen C30. Det bedömer Volvo i dagsläget.

”Några förändringar har inte aviserats – affären är ju inte slutförd förrän i kvartal 3”, svarar företagets presschef Bo Larsen när Teknik360 frågar om framtiden för projektet.

Det var i fjol som Volvo presenterade vidareutvecklingen av en körbar eldriven prototyp byggd på C30. Med stöd från Energimyndigheten på 150 miljoner kronor ska en testflotta på 50 bilar utvecklas som ska tas i trafik under 2011.

Inte heller det finansiella stödet från Energimyndigheten ska påverkas av ägarbytet från amerikanska Ford till kinesiska Geely.

– Jag ser ingenting som direkt kommer att påverka det. Förut var det Ford, nu är det Geely, säger Peter Kasche, handläggare på Energimyndigheten.

Bedömningen är att utvecklingsarbetet, som till stor del görs inom Volv Personvagnar och fristående från Ford, kommer att se likadant ut under kinesiskt ägande.

– Jag ser ingen direkt skillnad, att de skulle lyfta hem utvecklingen på något sätt mer än vad Ford har gjort, säger Peter Kasche.

De 50 bilarna som ska byggas ska köras i två år av ett antal ”testpiloter” för vidare utvärdering. Bilen, som den ser ut i dag, har en elmotor på 82 kW och en räckvidd på 150 kilometer. Bilen har bland annat visats upp på bilsalongen i Detroit och vid ett Ikea-seminarium om elbilar som hölls i Älmhult i januari.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.