Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Investerarnätverk ökar pressen på flygbranschen

Publicerad: 14 mars 2022, 11:09

Climate action 100+ uppmanar sina investerare att sätta press på flygbranschen, men också på andra företag att efterfråga flygresor med hållbara bränslen.

Foto: spooh

Climate action 100+ listar krav och åtgärder som investerare nu ska börja avkräva flygbolagen. Det handlar om krav som fyller fyra A4-sidor.

Ämnen i artikeln:

FlygHållbara TransporterInvesteringar

Jesper Saltebro

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se


Investerarnätverket Climate action 100+, som inriktar sig på att minska utsläppen hos världens mest koldioxidutsläppande bolag, har nyligen presenterat en rapport för att ställa om flyget. En av grundbultarna är att öka andelen hållbara flygbränslen från 2020 års nivå på mindre än 0,1 procent till 18 procent till år 2030. Det ska bland annat ske genom att inte öka vissa typer av flygresor jämfört med 2019 års nivåer och åka höghastighetståg i de fall där det är möjligt.

”Flygbranschen har själva möjligheten att påverka sin framtid. Om branschen misslyckas med att svara på ökad efterfrågan och storskaligt satsa på hållbara flygbränslen på kort sikt i kombination med teknikutveckling, så kommer branschen att möta tuffare lagkrav och ännu tuffare granskning från kapitalmarknaden”, säger Ben Pincombe, vid PRI som organiserar flygsektorstrategin, i en kommentar.

I rapporten uppmanas investerare nu att sätta en massa olika krav på framför allt flygbolagen. Åtgärderna listas på fyra stycken A4-sidor. Det handlar bland annat om att sätta mål för användning av hållbara flygbränslen, utveckla färdplaner, avsätta pengar för investeringar, utveckla globala standarder, stötta trovärdiga certifieringssystem, öppet redovisa utvecklingen och stötta olika styrmedel som bidrar till en utökad drivmedelsproduktion. Dessutom ska investerare verka för att bolag inom andra sektorer ska ställa krav på hållbara flygbränslen för tjänsteresor och transport av varor.

Läs rapporten

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev