Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mobilitet

Klimaträttvisa viktigt inslag ny fransk transportreform

Publicerad: 7 Januari 2020, 14:37

Frankrike storsatsar nu på snabb elektrifiering av alla typer av fordon

Foto: Pexsels

Frankrike var först i världen med bonus malus för köp av nya bilar och blir nu först i världen med att reformera systemet med inslag av klimaträttvisa. Möjligen en lärdom av år av protester från medborgare i gula västar.


Från och med i år 2020 har Frankrike uppgraderat bonus malus-systemet för nyförsäljning av bilar med tydliga ambitioner att skynda på utvecklingen mot en elektrifiering av fordonsflottan. 

Bonusen vid köp av nya bilar gäller nu enbart för bilar som släpper ut mindre än 20 gram koldioxid per kilometer, i praktiken bara rena elbilar och bränslecellsbilar. Frankrike inför också en trappa på bonus där bidraget är högre för elbilar i det billigare segmentet. Som mest kan en fransk bilköpare på detta sätt få cirka 60 000 kronor i bidrag. Även företagsbilar och andra nyttofordon kan räkna med ett bidrag vid köp av elfordon, då på cirka 30 000 kronor. 

I Frankrike finns också ett bidrag på cirka 9 000 kronor vid inköp av två eller trehjuliga elfordon. En nyhet från och med i år är att människor med mycket låga inkomster, som i dag har socialt stöd på kommunal nivå, kan få cirka 2000 kronor från staten när de köper en elcykel. 

Som i alla stödprogram av den här typen pågår utbetalningarna så länge det finns pengar i kassan. Budgeten läggs år för år men redan nu utlovas cirka 4 miljarder kronor för år 2020 och 2021 för att därefter minska något år 2023.  

Det här innebär också att Frankrike frångår den tidigare kopplingen mellan bonus och malus och sätter fasta priser på den miljöskatt, den så kallade ”malus écologique”, som tas ut vid köp av bilar med höga koldioxidutsläpp. Här finns dock en trappa där avgiften stiger i tolv steg mellan 184 och 212 gram koldioxid per kilometer. För värstingutsläpparen ligger avgiften på cirka 200 000 kronor vi nybilsregistreringen.  

I mars ändras gränsvärdet för malus fordon från den nuvarande utsläppscykeln NEDC till WLTP som bygger på faktisk körning.  

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.