Mobilitet
KLM fälls för greenwash
Publicerad: 4 augusti 2020, 09:16
Ett avgörande från The Dutch Advertising Code Committee slår nu fast att flygbolaget KLM har brutit mot god marknadsföringssed i Nederländerna.
I en reklamkampanj under året har flygbolaget KLM i uttalanden uppgett att det blandar fossila bränslen med biobränslen ”upp till 50 procent” och att flygbolaget ”är det första som flyger med biobränslen på daglig basis”. The Dutch Advertising Code Committee konstaterar nu att uttalandena är vilseledande då KLM:s användning av biobränslen står för mindre än 0,2 procent av bolagets totala bränsleanvändning.
The Dutch Advertising Code Committee är en myndighet som hanterar landets rådande självregleringssystem för reklam. Självregleringssystemet innebär att reklamindustrin, det vill säga annonsörer, reklambyråer och media, formulerar marknadsföringsregler i samarbete med landets konsumentorganisation som landets annonsörer måste följa. Kommitténs beslut innebär att KLM uppmanas att omformulera kampanjen. Rekommendationerna är dock inte bindande.
Anmälan mot KLM:s kampanj lämnades in av en privatperson. Organisationen Stay Grounded Network, som driver på för att minska antalet flygresor, säger till nyhetstjänsten Edie att den är mycket nöjd med komitténs beslut kring KLM:s kampanj men att det fortfarande är ”nästan omöjligt för allmänheten att dechiffrera flygindustrins lögner, vilket leder till falskt hopp om att teknik kan lösa flygets problem”.