Mobilitet
Kommentar: Fossilbilar – de nya cigaretterna
Publicerad: 10 januari 2023, 08:59
Foto: Cornelia Jonsson
Det mesta pekar på att dessa två går samma öde till mötes.
Ämnen i artikeln:
Gröna BilisterNär Gröna Mobilister häromåret anordnade seminariet ”Mobilitet och beteende” så var Ulrika Torell, forskare i kulturhistoria, inbjuden för att prata om människans förhållande till cigaretten.
Poängen var så klart att visa på likheterna med fossilbilen. Och Ulrika Torell, hon började med att berätta om 1950-talet, då det nästan bara var män som rökte i Sverige. På 1960- och 1970-talet ökade sedan välståndet i hela samhället, medelklassen växte, annonsörerna hämtade inspiration från USA och cigaretterna blev nu alltmer en markör för livsstil, status och identitet. Kvinnor blev också en ny målgrupp.
Läs mer: Tema mobilitet
Forskare sågar klimatkompensation till sjöfarten: ”Inget bra styrmedel”
Visionen: Så vill de göra flyget till det mest hållbara trafikslaget
Först på 1980-talet skedde vändningen. Då dök det upp nya rön om att cancer även kunde drabba den som befann sig i närheten men som inte rökte själv. Rökning blev nu inte längre enbart rökarens sak, utan plötsligt angick frågan alla. Det tog inte lång tid innan nya lagar drevs igenom, bland annat med förbud att röka på arbetsplatser samt höjd tobaksskatt.
Visst, tobaksbolagen hade en del ytterligare knep, men det är ändå rätt tydligt i dag vartåt det barkar. Och samma får väl ändå sägas gälla fossilbilen. När EU i höstas bestämde att alla nya bilar ska ha nollutsläpp till år 2035, då var det på sätt och vis sista spiken i kistan vi såg.