Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Konsumenter avvaktande men positiva när det gäller elbilar

Publicerad: 23 November 2010, 07:17

En ny undersökning från Pike Research visar att de flesta konsumenter vill ”vänta och se” hur det går för elbilarna innan de själva köper en.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikElbilarMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Det handlar i grunden om samma effekt som när folk väntar på till exempel andra generationens iPhone innan de köper en. Det talas ofta om att det finns en oro hos bilister för att bli ”strandsatta” utan el långt från närmaste laddstation (även om det redan finns många lösningar på detta problem, i form av bland annat mobila laddstationer), men den nya undersökningen tyder alltså på att det också finns en allmän osäkerhet gällande den nya tekniken.

– Det kan lätt ta flera år för de vanliga bilköparna att bli bekväma med tanken på elbilar, säger John Gartner, analytiker på Pike Research, i ett uttalande.

Undersökningen visar även att allmänheten ställer sig positiv till den framtida elbilsmarknaden. 44 procent av de tillfrågade är intresserade eller mycket intresserade av att köpa en plugin-bil. Och den siffran varierar inte nämnvärt mellan ålder, kön, inkomst eller utbildningsnivå, vilket tyder på att elbilarna bör ha en god chans att slå igenom stort på längre sikt, skriver Earth2Tech.

En av de viktigaste faktorerna för hur elbilarna kommer att tas emot av konsumenterna är såklart priset. Undersökningen visar att det optimala priset för en plugin-bil är 18,75 procent högre än för en likvärdig bensindriven bil, vilket är lägre än vad många tillverkare räknar med.

I en annan undersökning av J.D. Power och GfK Automotive framkom det att antalet konsumenter intresserade av hybridbilar föll med 50 procent ifall de behövde spendera 5 000 dollar (cirka 34 300 kronor) mer än för en vanlig bil.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.