Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Köparna ratar etanolbilen – trots billigare bränsle

Publicerad: 15 Mars 2012, 07:30

Istället ökar dieselbilarna, fastän Europa befinner sig i en dieselkris.


Ämnen i artikeln:

DieselGröna BilisterEtanolbilarEtanol

Igår höjdes bensinpriset med tio öre. För varje liter kan nu etanolföraren tjäna drygt 1,60. Ändå minskar nybilsförsäljningen av etanolbilar. Enligt statistik från BIL Sweden har andelen nysålda etanolbilar i februari halverats jämfört med förra året. Och för ett år sedan fanns inte samma ekonomiska drivkraft: en etanolbilsägare sparade då bara 60 öre per liter använd etanol, jämfört med bensin.
‒ Konsumenterna är väldigt priskänsliga. Alla vill vara miljövänliga, men det får inte kosta för mycket. Vi märker direkt på vår etanolförsäljning när det blir lönsamt för våra kunder att tanka etanol istället för bensin, säger Erik Granström, drivmedelsansvarig på OKQ8 till Miljöaktuellt.

Men trots prisskillnaden säljer inte etanolbilarna lika bra som förra året. Andelen sålda bensinbilar ligger still, däremot ökat både andelen gasbilar och dieseldrivna bilar. För dieselbilarna är ökningen dryga sex procentenheter, eller tio procent, vilket i absoluta tal innebär drygt 6000 bilar istället för 4600. En del av förklaringen är etanolets dåliga rykte:
‒ Det har funnits lite dåligt rykte om etanolen, även om det börjar bli bättre. Till exempel har bilreparatörer sagt åt bilägarna att åka på bensin istället för etanol, för att det påståtts vara bättre för motorn, menar Erik Granström.

Föreningen Gröna bilister håller med:
‒ Etanol har blivit väldigt nedskrivet. Från början var det för positivt, men nu är det för negativt. Idag granskas det förnybara bränslet, så dagens etanol är bra. Däremot finns inte samma kontroll för fossila bränslen. Dagens bilägare vet inte om tanken fylls på med drivmedel från tjärsandsutvinning i Kanada, menar Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna bilister.

På svenska branschorganisationen
BIL Sweden har man ett annat svar. Där hänvisar man tilll den nedsättning av förmånsvärdet, eller enklare uttryckt, skatterabatt, som drogs in för år 2012-2013 på just etanolbilar. Förra året var denna reduktion 20 procent, eller maximalt 8000 kronor:
‒ Försäljningsminskningen beror på den nya tjänstebilsbeskattningen. Idag säljs i princip inga tjänstebilar som går på etanol. Det finns många fördelar med dieseln, det går exempelvis åt mindre volym drivmedel och då behöver man bara tanka var 130:e mil istället för var 30:e, vilket kan vara en fördel för kvinnor som inte gillar att tanka, säger Bertil Moldén, Vd för BIL Sweden.

Jakob Lagercrantz på Gröna bilister påpekar att de inte förespråkar ett särskilt drivmedel framför något annat, så länge utsläppen minskar, och då har de fossila drivmedlen svårt att konkurrera med förnybara bränslen.
‒ Dessutom står vi inför en dieselkris i framtiden. Därför behöver vi en mer robust marknad med ett bredare utbud av drivmedel, och inte ensidiga satsningar på exempelvis diesel, säger Jakob Lagercrantz till Miljöaktuellt.

Bertil Moldén berättar att vi redan idag har dieselbrist i Europa:
‒ Vi ska vara glada att amerikanarna inte förstått hur bra dieseln är som drivmedel. Eftersom diesel är en restprodukt när man producerar bensin, så importeras stora mängder diesel till Europa från USA, medan vi exporterar bensin.
Bertil Moldén är övertygad om att en ökad prisskillnad mellan bensin och etanol kommer att gynna etanolbilarna, men framför allt så behövs tydliga riktlinjer och långsiktiga spelregler från regeringen för hur olika miljöbilar kommer att beskattas, annars vågar företagen inte investera i exempelvis etanolbilar.

Jesper Gunnarsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.