Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

”Lägg av med fuskreklamen för elbilar”

Publicerad: 6 Maj 2010, 06:13

Renault får på tafsen för elbilsreklam. SÅ himla bra är inte bilarna, menar brittiskt reklamförbund.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Det är inte ok för Renault att hävda att företagets kommande elbil Fluence Z.E släpper ut 90 procent mindre föroreningar än en jämförbar dieselbil i England. Det slår brittiska reklamförbundet The Advertising Standards Authority, ASA,fast i en fällning av den reklamkampanj Renault kör på många håll i Europa just nu. ASA kräver därför att Renault stoppar marknadsföringen i sin nuvarande form.

Inte 90 procent bättre än en diesel. Inte i England iallafall.

Reanults påstående bygger på en jämförelse med energimixen i Frankrike där andelen kärnkraft är större än i Storbritannien. Därför haltar jämförelsen, menar ASA. En elbil som laddas med ”fransk ström” representerar lägre utsläpp än om bilen laddas i England där energimixen utgörs av en mindre andel kärnkraft. Renault berättar visserligen i liten stil i marknadsföringen att jämförelsen är gjord utifrån fransk elproduktion. Men, menar ASA, det är osannolikt att målgruppen för reklamen – konsumenterna – förstår skillnaden i energimix mellan Frankrike och Storbritannien och hur det påverkar CO2-utsläppen i olika länder.

Fluenze Z.E ska enligt Renault lanseras i England under 2011. I bemötandet av ASA:s kritik hävdade Renault att reklamkampanjen i England är en del av en större kampanj i Europa och att tillverkaren räknar med att sälja betydligt fler bilar i Frankrike än i England. Dessutom, menade Renault, kan även britter köpa elektricitet med nivåer av utsläpp som är i paritet med den franska elen.

ASA konstaterar trots detta att Renaults påstående om 90 procent lägre utsläppsnivåer än hos en motsvarande dieselbil inte är representativt för utsläppsminskningar generellt i Storbritannien och att reklamen därför troligtvis är missledande. Renault uppmanas därför att upphöra med reklamen i sin nuvarande form.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.