Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Mobilitet
Publicerad: 6 Maj 2010, 06:13
Renault får på tafsen för elbilsreklam. SÅ himla bra är inte bilarna, menar brittiskt reklamförbund.
Det är inte ok för Renault att hävda att företagets kommande elbil Fluence Z.E släpper ut 90 procent mindre föroreningar än en jämförbar dieselbil i England. Det slår brittiska reklamförbundet The Advertising Standards Authority, ASA,fast i en fällning av den reklamkampanj Renault kör på många håll i Europa just nu. ASA kräver därför att Renault stoppar marknadsföringen i sin nuvarande form.
Inte 90 procent bättre än en diesel. Inte i England iallafall.
Reanults påstående bygger på en jämförelse med energimixen i Frankrike där andelen kärnkraft är större än i Storbritannien. Därför haltar jämförelsen, menar ASA. En elbil som laddas med ”fransk ström” representerar lägre utsläpp än om bilen laddas i England där energimixen utgörs av en mindre andel kärnkraft. Renault berättar visserligen i liten stil i marknadsföringen att jämförelsen är gjord utifrån fransk elproduktion. Men, menar ASA, det är osannolikt att målgruppen för reklamen – konsumenterna – förstår skillnaden i energimix mellan Frankrike och Storbritannien och hur det påverkar CO2-utsläppen i olika länder.
Fluenze Z.E ska enligt Renault lanseras i England under 2011. I bemötandet av ASA:s kritik hävdade Renault att reklamkampanjen i England är en del av en större kampanj i Europa och att tillverkaren räknar med att sälja betydligt fler bilar i Frankrike än i England. Dessutom, menade Renault, kan även britter köpa elektricitet med nivåer av utsläpp som är i paritet med den franska elen.
ASA konstaterar trots detta att Renaults påstående om 90 procent lägre utsläppsnivåer än hos en motsvarande dieselbil inte är representativt för utsläppsminskningar generellt i Storbritannien och att reklamen därför troligtvis är missledande. Renault uppmanas därför att upphöra med reklamen i sin nuvarande form.
Jonnie Wistrand