Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Lågsvavligt bränsle minskar utsläppen i Göteborgs Hamn

Publicerad: 19 Januari 2012, 08:58

När Edith Maersk, ett av världens största containerfartyg, på tisdag anlöper Göteborgs Hamn så gör man det för första gången med lågsvavligt bränsle. En åtgärd som kommer att minska fartygets svavelutsläpp runt staden med 90 procent.


Ämnen i artikeln:

DieselCleantechFartygGreentech

Sedan årsskiftet finns samtliga fartyg i Maersk Lines flotta med i Göteborgs Hamns program för att förbättrad bränslekvalitet. I praktiken innebär det att fartygen byter till att gå på en marin dieselolja, som innehåller mindre än 0,1 procent svavel, när de närmar sig hamnen.

– Svavel är ett stort problem för sjöfartsnäringen, framförallt kan människors hälsa påverkas, särskilt hos dem som lever nära stora hamnar, säger Jacob Sterling, ansvarig för klimat och miljö på Maersk Line, i ett pressmeddelande.

Ett av Maersk Lines containerfartyg.

Genom att byta bränsle på fartygen beräknar Maersk Line att rederiet minskar svaveloxidutsläppen i Göteborg med cirka 12 ton per år.

Göteborgs Hamn har i flera år tagit ut en extra avgift av fartyg som använder mer än 0,5 procent svavel i bränslet. Förra våren beslutade hamnen att intäkterna från miljötaxan ska återinvesteras i de rederier som satsar på rena bränslen, med högst 0,1 procent svavelhalt.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.