Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Lyfter det för bränslecellbolaget?

Publicerad: 18 April 2011, 10:42

Det var en av förra årets största nyheter och allt ljus hamnade på bränsleceller. Bloom-boxen gjorde entré och skulle förändra världen. Och det verkar gå bra, företaget växer och anställer folk på löpande band.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikBränslecellerMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Bränslecellföretaget Bloom Energy var en av förra årets stora snackisar. Det mytomspunna företaget hade arbetat i det tysta i flera år och nyfikenheten visste inga gränser. När bränslecellen lanserades skapades stora rubriker. Redan från start hade företaget kända kunder som Ebay, Google och Fedex att stoltsera med.

Och det går bra för Bloom Energy, hävdar företaget som nu meddelar att man utökar sin verksamhet kraftigt. Dels ska företaget lokaler växa i storlek till nära 20.000 kvadratmeter vilket är fyra gånger de nuvarande lokalernas storlek. Dessutom ska 1.000 nya personer anställas. Under 2010 växte personalstyrkan med 70 procent, uppger det kaliforniska företaget.

”Vi är tacksamma över att verka i en stat som stödjer och uppmuntrar innovationer som de från Bloom Energy för att tillgodose statens behov av ren energi samtidigt som de ger Kaliforniens ekonomi en knuff”, skriver KR Sridhar, medgrundare och vd på Bloom Energy, i ett pressmeddelande.

Hittills har 120 Bloom-boxar installerats i Kalifornien. Bland de nya kunderna nämns Walmart, Caltech, Staples, Coca Cola och Kaiser Permanente. Den sammanlagda energiproduktionen uppgår hittills till 55 miljoner kilowattimmar, enligt Bloom Energy.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.