Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Mer kunskap krävs om mikroplastens miljöpåverkan

Publicerad: 26 Mars 2020, 08:18

Kunskapen om mikroplast från däck- och vägslitage är bristfällig, om hur det avges, dess egenskaper och hur det sprids vidare i miljön.

Foto: Tomas Oneborg och Björn Larsson Ask, SvD, TT samt Jonas Ekströmer, TT.

Minst hälften av utsläpp av mikroplast i Sverige kommer från däckpartiklar från vägtrafik. Men mer kunskap krävs för att komma åt problemen. Det visar en rapport från forskare på VTI och Chalmers.


Kunskapen om mikroplast från däck- och vägslitage är bristfällig, om hur det avges genom slitage av däck och vägar, partiklarnas egenskaper, samt hur det sprids till dagvattnet och vidare i miljön. 

Det konstaterar ​forskare från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI och Chalmers i en kunskapssammanställning om mikroplaster från vägtrafik.

”Att vi saknar den här kunskapen innebär att vi faktiskt i dag inte vet vilka miljö- och hälsoeffekter som mikroplaster från däck- och vägslitage medför, säger Yvonne Andersson-Sköld, adjungerad professor på institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik och VTI:s projektledare för rapporten, i en kommentar.      

Trots dessa brister menar forskarna bakom rapporten att det faktum att partiklarna både är svårnedbrytbara och innehåller miljö- och hälsofarliga ämnen är nog för att motivera att åtgärder vidtas, främst inom vägtrafiken. 

Man kan gå två vägar för att minska spridning av mikroplaster i miljön menar forskarna. Antingen minskar man uppkomsten av partiklar eller så siktar man in sig på att förhindra eller minska spridningen av redan utsläppta partiklar. 

Vissa åtgärder som forskarna beskriver skulle kunna leda till minskade utsläpp av mikroplastpartiklar är sådana som trafikanter och andra aktörer själva kan påverka.

Sänkt hastighet, minskad användning av dubbdäck, lugnare körbeteende och optimalt däcktryck och hjulinställning på fordon är faktorer som har stor betydelse. Underhåll och drift av vägar som sandning, plogning, sopning och annat vägarbete är andra faktorer som påverkar uppkomsten av mängden partiklar, menar forskarna.

Forskarna bakom rapporten menar att en kostnadseffektiv utgångspunkt är att rikta åtgärderna så nära källan som möjligt. Vad mikroplastpartiklar anbelangar skulle det innebära att i första hand förhindra eller minska uppkomst och i andra hand stoppa eller minska spridning.

Läs rapporten

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.