Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Mer till fossilbilister, mindre till eldrift i nya budgeten

Publicerad: 8 november 2022, 09:20

Bort med bonus för den här i regeringens budget.

Slopad miljöbonus för elbilar kan spara 7,3 miljarder kronor i nästa års budet, konstaterade finansministern när hon presenterade höstbudgeten. För diesel- och bensinbilister väntar däremot bättre tider.

Ämnen i artikeln:

ElbilarFossila BränslenPolitik

Kerstin Lundell

kerstin.lundell@aktuellhallbarhet.se


Finansministern Elisabeth Svantesson (M) räknar med att spara 7,3 miljarder kronor under nästa år på att slopa miljöbonusen för elbilar. 

– Vi gör det för det har blivit enormt kostsamt. Vi skjuter alltid till mer pengar för det. I år finns 3 miljarder avsatt till det, men det hade blivit sju miljarder innan årets slut om vi inte fattat det här beslutet, sa Elisabeth Svantesson när hon presenterade sin första budget som finansminister.

Finansministern menar att försäljningen av elbilar gått bra och att bonusen därför inte behövs. Den är bedömd att vara dyr jämfört med vad den ger. Däremot behövs fler laddstolpar om elbilarna ska bli fler, menar regeringen som hon ingår i. Och enligt budgetpropositionen ska 400 miljoner mer satsas på dem, jämfört med den förra regeringens satsning som var 1,4 miljarder kronor.

Regeringen konstaterar själv att den satsar stort på dem som tankar fossilt – även om det inte sägs rent ut:

– Största enskilda posten är en krona sänkt skatt på bensin- och diesel nästa år och sänkt reduktionsplikt från 1 januari 2024, sa Elisabeth Svantesson under presskonferensen.

Den ökade milersättningen, från 18 kronor som i dag, till 25 kronor, gäller i alla fall alla bilister. 

– Det gör stor skillnad för den som är beroende av sin bil, konstaterade Elisabeth Svantesson.

Mattias Goldmann, på Agenda-2030 sekretariatet kommenterar förslagen.

- Jag undrar om riksdagen finner sig i att så totalt bli överkörd av riksdagen som den nu blir med bonusen till el- och gasbilar. Medan budgetpropositionen i dess helhet ska behandlas i utskotten, där riksdagsledamöterna kan enas om förändringar och faktiskt återkommande gjort det den gångna mandatperioden, så vill regeringen på just denna fråga redan i morgon onsdag ändra reglerna. Kan våra folkvalda verkligen gå med på att bli så överkörda? Och varför är det så oerhört bråttom?

Håkan Johansson, konsult och forskare hos Trivector Traffic arbetade tidigare med klimatfrågor hos Trafikverket, kommenterar budgeten så här:

– Sammanfattningsvis innebär regeringens budget att beslutat klimatmål för transportsektorn inte kommer att nås, sannolikt blir det också svårt att nå Sveriges nationella klimatmål.

Han menar att ska målet nås krävs en stegvis höjning av reduktionsplikten. Den sänkta skatten på drivmedel kommer också att leda till ökad trafik och att omställningen till elbilar bromsas. Han anser att omställningen också kräver mindre biltrafik och en övergång till kollektivtrafik förutom övergång till andra bränslen och allmän effektivisering. Att den tidigare formen av reseavdrag som gynnar bilister kommer åter och dessutom ökar, kommer också att leda till ökade utsläpp, menar Håkan Johansson.  

Men det finns något bra också:

– En storsatsning på laddinfrastruktur är välkommet och något som behövs i omställningen för att nå klimatmålen.

Men enligt Håkan Johansson räcker det inte för att nå klimatmålet. 

 

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev