Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Miljömärkning av e-handelstransporter på gång

Publicerad: 21 september 2021, 09:40

E-handelstransporter kan bli miljömärkta inom en snar framtid. Kriterier skickas ut på remiss om ungefär ett halvår.

Foto: gorodenkoff

Om ett halvår kommer nya kriterier för svanenmärkning av e-handelstransporter att skickas ut på remiss. Det är Miljömärkning Sverige som står bakom framtagandet efter initiativ från transportörer och speditörer.


Ämnen i artikeln:

MiljömärkningHållbara TransporterFossila BränslenSvanen

Miljömärkning Sverige, som ansvarar för svanenmärkningen, ska ta fram kriterier för miljömärkning av e-handelstransporter. Kriterierna ska ta hänsyn till bränsle, transportslag, fyllnadsgrad, samordning, arbetsvillkor, leveranstid och trafiksäkerhet. 

”Initiativet till att ta fram en Svanenmärkning av e-handelstansporter, kommer från transportörerna själva. Så vi är väldigt glada över att kunna möta deras behov. Nordisk Miljömärknings förstudie visar att en Svanenmärkning kan medverka till att styra e-handelstransporter i en mer hållbar riktning”, säger Sara Bergman, kriterie- och hållbarhetschef på Miljömärkning Sverige i en kommentar.

Miljömärkningen ska omfatta hela transportkedjan från lager till konsument och det är transportbolag och speditörer som ansöker om miljömärkningen. Tanken är att konsumenter ska kunna välja svanenmärkt transportalternativ hos näthandlarna.

”Ett optimerat transportsystem kan absolut vara hållbart. Men när transportsystemet stressas blir det ohållbart. Så tid är en viktig faktor när vi tar fram Svanens krav. Till exempel för att kunna växla över från lastbil till tåg. Samt att samordna transporterna så att varorna resurseffektivt samåker till konsument”, säger Sara Bergman.

Att ta fram kriterierna beräknas ta ett halvår och därefter skickas de ut på remiss.

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.