Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Miljöorganisation: Sjöfarten på väg in i en fossilfälla

Publicerad: 24 februari 2022, 10:19

Med EU-kommissionens sjöfartsförslag finns stor risk för att sjöfarten är på väg in i en fossilfälla, varnar Transport & Environment.

Foto: Getty Images

EU-kommissionens förslag på sjöfartens övergång till förnybara bränslen har granskats av organisationen Transport & Environment, som riktar stark kritik och föreslår en rad höjda krav.


Ämnen i artikeln:

SjöfartEu-kommissionenNettonollutsläppFörnybar EnergiFossila BränslenNaturgas

Miljöorganisationen Transport & Environment varnar för att EU:s sjöfart håller på att gå i en klimatfälla på grund av EU:s föreslagna låga ambitionsnivå. Utspelet kommer efter att organisationen analyserat EU-kommissionens förslag på hur sjöfarten ska övergå till förnybara bränslen och nå nettonoll år 2050.

Bland annat kritiseras teknikneutrala övergripande klimatmål, när EU i stället behöver använda styrmedel för att öka produktionen av förnybara bränslen och fasa in dem i sjöfartens bränslemix. Annars kommer det bli ”en verklig klimat- och miljömässig katastrof”, skriver rapportförfattarna, som har räknat fram att det blir billigare att fortsätta använda fossila bränslen och betala straffavgifter än att köra på förnybar ammoniak.

Med nuvarande förslag som ger grönt ljus för naturgasen till 2046, så kommer sjöfarten att gå in i en fossilfälla där 40 procent drivs av naturgas i slutet på 2030-talet, menar organisationen. EU-kommissionens förslag skjuter utsläppsminskningarna på framtiden, 13 procent minskning fram till 2039, resterande 87 procent under de återstående tio åren.

För att komma tillrätta med problemen föreslår Transport & Environment skärpning av alla utsläppskrav, ett minimikrav på förnybara bränslen, kostnadsreducering för de som använder förnybara bränslen, begränsa tillgodoräknande av utsläppsrätter för att bara gälla förnybart samt ta bort möjligheten att köpa sig fri från utsläppskraven genom att betala straffavgifter eller åtminstone höja straffavgifterna.

Läs rapporten

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.