Mobilitet
Mobilitetsrättvisa ska styra bort från medelklassfixeringen
Publicerad: 24 juni 2021, 09:50
Mobilitetsforskningen har varit inriktad på medelklassfamiljers resvanor, men med ett rättighetsperspektiv kan forskarna sätta fingret på ojämlikheter och ta ett bredare grepp. Foto: valentinrussanov
Forskningen på transporter och resvanor utgår ofta ifrån medelklassfamiljer som har bil. Ny forskning på socialt utsatta familjers resande sätter fingret på ojämlikheter och kan bidra till mobilitetsrättvisa.
I en kunskapsöversikt konstaterar fyra forskare att mycket av den mobilitetsforskning som gjorts utgår ifrån medelklassfamiljer som har bil. I själva verket finns här en ojämlikhet, eftersom stora grupper inte har möjlighet att välja färdsätt.
Ett exempel är familjer med föräldrar inom låginkomstyrken. De tvingas tillbringa timmar i kollektivtrafiken för att lösa livspusslet, vilket leder till mindre tid för familj och rekreation. Men den forskning som bedrivits kring transporter, resande och resvanor undersöker sällan hur resandet ser ut för exempelvis familjer i socialt utsatta områden.
En av lösningarna är forskning på mobilitetsrättvisa, att studera transportfrågor ur ett rättviseperspektiv i syfte att mobiliteten också ska bli socialt hållbar.
”Det saknas kunskap om de kvalitativa perspektiven, studier som sätter fokus på rättvisa och ojämlikhet. Vi vill veta mer om dessa grupper som vanligtvis inte kommer till tals. Just nu håller vi på att intervjua sammanlagt 30 barnfamiljer på djupet i socialt utsatta områden, samtidigt som de får föra resedagböcker”, säger Malin Henriksson, VTI-forskare och projektledare för en ny studie, i en skriftlig kommentar.
Läs kunskapsöversikten om mobilitetsforskningen