Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Nationell upphandling ska få fart på den svenska elbilsmarknaden

Publicerad: 22 November 2011, 17:10

Med en gemensam nationell upphandling hoppas Stockholms stad och Vattenfall få fart på den svenska elbilsmarknaden. Vi har pratat med projektledaren Eva Sunnerstedt och tagit en titt på de utvalda bilmodellerna.


Ämnen i artikeln:

VattenfallGröna TransporterElbilarStockholm Stad

Redan nästa år kommer vi att få se betydligt fler elbilar på de svenska gatorna. Stockholms stad och Vattenfall har samlat 296 organisationer och företag från hela landet i Sveriges hittills största elbilsupphandling.

– Det handlar om att övertyga tillverkarna om att Sverige är ett bra land att lansera elbilar i. Än så länge är det säljarnas marknad, eftersom det finns fler köpare än bilar. Vi i Stockholm stad vill köpa ungefär 20 elbilar om året, vilket är en för liten volym enligt leverantörerna. Genom att göra en gemensam upphandling visar vi bilindustrin att det finns en svensk efterfrågan, säger Eva Sunnerstedt, projektledare för Elbilsupphandlingen.

Sex utvalda biltillverkare ska totalt sett leverera över 5 000 elbilar. Energimyndigheten stöder projektet och bidrar med 50 000 kronor per fordon till de 1 000 första bilarna som köps eller leasas genom avtalet.

Laddhybriden Chevrolet Volt är en av elbilsmodellerna som ingår i upphandlingen.

Själva upphandlingen, som utfördes av SKL Kommentus, är klar, men nu återstår den förnyade konkurrensutsättningen där deltagarna ber leverantörerna om anbud.

– Än så länge är det bara Citroën och Mitsubishi som kan leverera sina bilar. Men i januari kommer modeller från Chevrolet och Renault, följt av Vantage i mars. Vi vet ännu inte när Saabs bil kommer att vara klar.

Stockholms stad gick till en början ut väldigt brett och hade direktkontakt med över 20 biltillverkare. Men många klarade inte att leva upp till kraven, eller avstod för att de inte var tillräckligt intresserade.

Kvar blev till slut sex tillverkare: Chevrolet, Citroën, Mitsubishi, Renault, Saab och Vantage. Dessa erbjuder till en början sex olika personbilar och tre transportfordon, men har dessutom möjlighet att komplettera med fler modeller under upphandlingsperioden.

Citroën C Zero är en ren elbil. "Tyst men väldigt pigg", enligt Eva Sunnerstedt.

Redan förra året etablerades en testflotta med 50 elbilar, utspridda över hela landet. Responsen har varit mycket positiv bland deltagarna.

– 85 procent rekommenderar andra att köpa och köra elbil. 78 procent tycker bättre om elbilar nu än innan de fick prova en. Och 30 procent kan tänka sig att köpa en privat. Bara 20 procent svarade nej på den frågan, berättar Eva Sunnerstedt.

En vanlig farhåga när det gäller elbilar är räckvidden och avsaknaden av offentliga laddplatser. Men redan idag finns det runt 350 offentliga laddplatser i Sverige, varav mellan 100 och 150 finns i Stockholmsområdet.

– Men det absolut viktigaste är att man har laddmöjlighet där man har sin huvudsakliga parkeringsplats. I början laddar många på offentliga platser, men sen inser de att batterikapaciteten i princip alltid är nog för att komma hem, och då kan man lika gärna strunta i det. De flesta tycker faktiskt att det är jätteskönt att slippa åka till någon mack överhuvudtaget.

Både Mitsubishi och Chevrolet har uttryckt att upphandlingen har haft stor betydelse för deras val att lansera elbilar så tidigt i Sverige.

– Man kan säga att vi har lockat hit bilindustrin. Och så har vi gjort det lätt för alla deltagare eftersom de slipper göra sina egna upphandlingar. Dessutom kommer bilarna i upphandlingen även att finnas tillgängliga på den svenska marknaden, så att andra företag och privatpersoner kan köpa dem. De får inte del av Energimyndighetens stöd, men snart kommer supermiljöbilspremien, som kan bli ett likvärdigt alternativ, säger Eva Sunnerstedt.

Hon tror också att allmänheten kan påverkas positivt av att se fler elbilar i trafiken.

– När folk ser att det finns fungerande elbilar så kommer de att bli nyfikna och kanske sugna på att provköra eller köpa en. Både till sig själva och sina företag eller organisationer.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.