Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Nu kommer vätgasbilarna – men inte till Sverige

Publicerad: 29 Januari 2013, 12:31

Norge och Danmark ligger längst fram i Europa när det gäller satsningar på vätgasdrivna bränslecellsbillar. Men Sverige halkar efter.


Ämnen i artikeln:

InfrastrukturSverigeUtsläppNorgeBränslecellerDanmark

I år startar Hyundai, som första tillverkare, serieproduktion av bränslecellsbilar. Man räknar med att producera blygsamma 1000 bilar, men redan om två år ska den siffran tiodubblas, skriver Dagens Industri.

Hyundais guru på bränslecellsbilar, Sae Hoon Kim, är övertygad om att det är just bränslecellsbilar, och inte elbilar eller laddhybrider, som är den långsiktiga lösningen.

– Med en bränslecellsbil minskar du utsläppen av koldioxid med 95 procent. Har man 120–140 gram per kilometer i dagens bilar betyder det 8 gram per kilometer. Med en laddhybrid kan man sänka utsläppen till kanske 25 gram per kilometer – men det räcker inte för att möta framtidens miljöutmaning, säger han till DI.

Själv tror han att 80 procent av världens bilar kommer att drivas av bränsleceller 2050. Och att problemen med höga kostnader kommer att sjunka drastiskt så fort serietillverkningen startar på allvar.

I många länder är dessutom infrastrukturen redan på gång. I höstas kördes en vätgasdriven bil från Oslo till Monaco, och den tankades på redan existerande stationer. Både Norge och Danmark bygger ut näten, men i Sverige finns det bara en enda station, i Malmö.

– Jag är besviken över att inte se något initiativ från den svenska regeringen, säger Sae Hoon Kim.

Köpenhamn har redan leasat 15 bränslecellsbilar, som ska levereras senare i vår.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.