Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Ny strategi för Inlandsbanan - ska bli först med vätgasdrivna lok för tunga transporter

Publicerad: 18 Juni 2020, 08:49

Inlandsbanan har valt vätgas som en framtida strategi och vill därmed bli ett attraktivt driftsäker och hållbart alternativ för till exempel skogsindustrin.

Foto: Håkan Wike

Inlandsbanan har valt vätgas som en framtida strategi och vill därmed bli ett attraktivt driftsäker och hållbart alternativ för industrins godstransporter.


Inlandsbanan mellan Gällivare och Mora vill hitta sin egen framtida energilösning. Efter att i många år sett biobränsle som den fossilfria lösningen har driftbolaget bytt fot och valt vätgas som strategi. Målet är att tågen ska ha vätgas som energikälla när den planerade moderniseringen och renoveringen av banan är klar år 2024. Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan AB, ser stora fördelar.

– Norrland är vår hemmaplan och här finns möjligheter att generera grön vätgas genom den vind-, sol-, och vattenkraft som kommer att finnas i överflöd, säger han till Aktuell Hållbarhet.

En vätgasdriven godskorridor på Inlandsbanan skulle kunna ta stora laster tungt industrigods och komplettera nuvarande stambanor med koldioxidfria transporter från norra Norrland genom halva Sverige.

– Det kan ske mer punktligt och felsäkert än på dagens järnvägar, där nedrivna kontaktledningar ofta skapar driftstopp. Att transporterna blir koldioxidfria påverkar också företag som köper transporttjänster som i sin tur vill få ner sina koldioxidfotavtryck, resonerar Peter Ekholm  

För att lyckas med detta krävs innovation och ett stort mått av pionjäranda, det handlar bland annat om att vara först i världen med vätgasdrivna lok för tunga godstransporter. Lösningen blir att bygga om befintliga lok, och placeras bränslelagret i en nästa vagn, vätgasmacken är därmed med ombord.

– Lyckas vi med allt detta kan Inlandsbanan bli ett pilotprojekt för andra icke elektrifierade bansträckningar både i Sverige och i världen, säger Peter Ekholm.

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.