Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Nya regler och krav ska göra elsparkcyklar trafiksäkrare

Publicerad: 1 Mars 2021, 10:30

I lagens mening ska elsparkcyklar fortsätta att vara cyklar och lyda under samma regelverk i trafiken, föreslår Transportstyrelsen i en slutrapport för ett regeringsuppdrag.

Foto: Christine Olsson/TT

Slopad begräsning av motoreffekten för elsparkcyklar, förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren och upphandling med tydliga krav på marknadens aktörer. Det är några av Transportstyrelsens förslag i uppdraget kring elsparkcyklar som i dag överlämnas till regeringen.


I en rapport om elsparkcyklar som lämnas till regeringen i dag föreslår Transportstyrelsen ett antal regeländringar.

”Med förslagen vill vi göra det möjligt att utveckla trafiksäkrare, hållbarare och mer ändamålsenliga fordon. Men också förtydliga att förare av elsparkcyklar och likande fordon ska följa trafikreglerna för cykel”, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, i en presskommentar. 

Majoriteten elsparkcyklarna är i lagens mening en cykel. Transportstyrelsen anser inte att det behövs en ny fordonskategori för den typen av fordon. En sådan bör i så fall harmoniseras med EU-regler. Transportstyrelsen föreslår i stället en ändring av fordonsdefinitionen av en cykel så att man tar bort begränsningen på 250 watt av motoreffekten för elsparkcyklar.

”Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul”, säger Pernilla Bremer.

Ett annat förslag från utredaren är att det ska bli förbjudet att köra elsparkcykel på trottoaren med undantag för personer med fysisk funktionsnedsättning. 

En stor orsak till irritation har varit hur elsparkcyklar parkeras. Transportstyrelsen anser att kommunerna i större utsträckning bör utnyttja upphandling som ett verktyg för att komma till rätta med felparkerade elsparkcyklar. Det kravet får stöd i dag av stora aktörer som Voi och Tier Mobility.

Läs rapporten

Läs debattartikeln från Tier Mobility  

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.